Stöd Ukraina

Reseekonomens blogg

Måndag 22 April 2013 - Köpenhamn

Krogtips i Köpenhamn

Enligt Restaurant Magazines lista ”The worlds 50 best restaurants” är restaurangen Noma i Köpenhamn världens bästa restaurang år 2012. Andra prisade krogar i den danska huvudstaden är Formel B och Relæ men att lyckas få ett bord på dessa extremt populära restauranger är dock lättare sagt än gjort.

Enligt källor lär till exempel väntelistan på Noma rymma 1200 namn oavsett dag i veckan. Men du ska inte hänga läpp för det. Köpenhamns restaurangutbud är enormt och om du kan tänka dig att äta på andra krogar än ovanstående så kan du ta del av några av mina favoriter nedan.

Sticks N Sushi
Oavsett om du gillar sushi eller ej kommer du älska Sticks N Sushi. Förutom fräsch sushi innehåller menyn även ett stort antal varianter av ”sticks”, små grillspett. Testa min favorit ”Blandede Følelser” som består av såväl spett som sushi. Kedjan finns på ett par olika adresser, men den bästa upplevelsen får du enligt mig om du besöker restaurangen som ligger överst i Tivolihotellet (som trots sitt namn inte ligger i anslutning till Tivoli!) Här finns en helskön takterass för sena sommarkvällar och en imponerande utsikt.

Fiskebaren
Kødbyen är Köpenhamns motsvarighet till New Yorks meetpacking district. Dagtid pågår kommersen på de kringliggande kött- och fiskehandlarna, men när det vankas kvällning förvandlas området till ett hett nöjescentrum med några av den danska huvudstadens bästa restauranger- barer och klubbar.Fiskebaren anses av många vara Köpenhamns bästa fiskerestaurang och ligger mitt i Kødbyen på Flæsketorvet 100. Restaurangen serverar ostron, musslor och färsk fisk till överkomliga priser i hipp omgivning. Tänk på att boka bord då kötiden för att få sitta i den obokade bardelen ibland kan bli löjligt lång.

Rabes Have
Rabes Have är en undangömd pärla för alla som är svaga för danska ”smörrebröd”. Här kommer de i alla tänkbara varianter och krogen är framförallt populär bland lunchande köpenhamnsbor. Värdshuset är ett av stadens äldsta med rötter som sträcker sig tillbaka till år 1678. Priserna är rimliga och Rabes sägs ha varit ett av Cornelis Vreeswijks stammisställe under tiden han levde i Köpenhamn. Missa inte den charmiga innergården!

Madklubben
Här lagar man mat efter principen att en god måltid med bra råvaror inte ska behöva kosta skjortan. Menyn är smal men byts ut regelbundet. Personalen anställs inte efter hur mycket kunskap de har om mat och vin utan snarare efter social kompetens och deras vilja att ge bra service och vill du veta mer om maten som serveras kan du läsa innantill från menyn. Välj mellan 1-4 rätter för priser mellan 100-250 dkk. Personligen gillar jag både konceptet och maten starkt!

Vill du ha fler tips om Köpenhamn? Klicka på länken: http://www.forex.se/Reseekonomen/Varlden/Europa/Danmark/
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet