Stöd Ukraina

Perrs blogg

Måndag 30 Oktober 2006

Köttbullar och Lingonsylt

Måndag morgon. Hm, vart tog vecka 43 vägen? Bilarna börjar fylla parkeringen utanför mitt fönster och folk går till plugget som ligger preicis brevid där jag har mitt studentrum. Min Windows Messenger säger att det är 11 grader i Borås denna morgon men jag har hört att det är snö på många ställen och att det varit storm nästan i jämförelse med Gudrun på sina platser. I går hade vi 19 grader varmt här när det var som varmast, jag tog en skön cykeltur med min lyxcykel från Biltema in till centrum i den sköna varma höstsolen. För även om det är 19 grader varmt märks det att det är höst, på löven och på att det blir mörkare så mycket snabbare på eftermiddagen. Och så är det ju förstås lite kallare också.

Appropå tid, vart tog förra veckan vägen? Den bara sprang iväg och jag hann inte plugga något alls. Efter två långhelger med besök (föräldrar först sen kom Crille krokodil på besök) bara försvann veckan som jag skulle njuta av. Nu är det bara en vecka kvar sen har jag tentor och presentationer. Vad jag gjorde på tisdagskvällen kan ni se i ett tidigare inlägg. Onsdagen vart det ett besök på Outland. Jag, Marco och Rahel tog metron åtta-nio stationer till Rotterdam Alexander. Vi gick av och letade oss fram till club Outland som hade lovat oss hardcore techno. Var det hardcore så vet jag inte vad man ska kalla Thåström och hans tidigare industrirock projekt. Detta var faktiskt riktigt mesigt. I entrén ville de att vi skulle lämna in pluntan i garderoben - men ingen såg till att vi gjorde det! Å så tittade de länge och väl på min snusdosa jag hade med. Vakten öppnade, vakten luktade. Ja sa åt honom att han fick ta en om han ville. Men sen var det inga problem med det heller. Har hört att Rotterdam ska vara hardcore technons hemvist, eller i alla fall födelseplats. Det kan jag inte tro efter den här kvällen. Blev förresten besviken på fler saker. Det kostade givetvis när man lämnade in jackan, och ytterligare för min tröja men vad som jag tycker är dålig stil är holländarnas snåla stil när man ska på toa. Jag kan faktiskt kissa själv. Så jag behöver inte betala fem spänn till en tjej som sitter i ingången. Marco försökte smita förbi men tjejen sprang efter! En sak till. Ville man ha något att dricka var man tvungen att betala € 11, och då fick man fem polletter som man kunde köpa dricka för. Öl kostade en pollett, likaså coca cola.

Torsdagen var jag hembjuden på något så härligt som kokt potatis, hemmagjorda köttbullar (storartat Calle!) och sist men inte minst, lingonsylt (inköpt på Ikea). Helt nästan sagolik middag. Jag, värden Calle, Maria och Kristina njöööööööööt.
På fredagen vart det sen en tur till min nya favvo bland barer. Egentligen är Het Wapen en restaurang men den verkar alldeles övergiven och man är nästan alldeles ensam, förutom bartendern och någon kompis till denne. Hur som helst, musiken är oftast helt rätt, läget där i Old Delfshaven är ju underbart och jag gillar atmosfären där. Träffade Mike (svensk) och Thomas (norsk) som jag också var ute med efter valvakan. Sedan var Paulina tillbaka i stan efter besök hemma i Berlin, så hon hängde med. Medan Mike gick hem gick vi andra vidare och jag och Thomas hamnade tillslut på bar/klubben The Consul. Aldrig varit där förr men det var så bra att jag garanterat kommer att återvända. Tror Thomas gillade det också, han var i alla fall glad i drickat och snubblade lite när han skulle gå hem.

Och vad är det som händer i Sverige då?
Där hittar man gigantiska (nåja) jättestora mynt när man påtar i jorden i Norrtälje. Tänk att inte jag hittade det när jag gick där på gatorna och sparkade löv. Hm. Bra gjort av min gamla tidning NT att leta fram detta scoop. Det stora plåtmyntet grävdes fram under det gamla Dejvanhuset som brändes ner av den ryska armén 1719.
Åsså ska man få skjuta varg även utanför hägn. Jaha, där har vi fyllt insändarsidorna i Värmlands Folkblad i ytterligare två år! Det är ju som bekant en rätt het potatis i Värmland.
Och vad är det som händer i sportens värld? Jag bara frågar. Bombhot i Löfbersgs Lila Arena (idioter!) och folk som stormar planen när bara sekunder återstår när Assyriska spelar bort sig från Superettan (idioter!). Hejja Bunkeflo! Var nu det ligger? Sen gör Zlatan mål i viktig match och Sirius går upp i Superettan (tillsammans med Bunkeflo).
Får jag inget jobb i sommar har jag i alla fall Superettan-matcher att titta på när jag besöker Uppsala (även Enköping spelade ju upp sig). Alltid en liten tröst i så fall.

Laters
Per
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet