Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 28 December 2013 - Skåne

Kortresa Skåne/Danmark

Inbokad middag med övernattning i Ringsted på Sjaelland. Flyget blir försenat p.gr. av passagerarproblem redan från start i Köpenhamn, så vi hinner inte det planerade direkttåget från Kastrup. Metron till Hovedbangården för att där ta ett tåg till Ringsted.
Oj så mycket folk och vakter, kaos, köer. Vad är det frågan om? Ner på perrongen, och där visar sig vårt tåg bli inställt. Nästa tåg inställt, nästa tåg inställt. Vi väntar, middagen kallnar. Så kommer info - ett bombhot på Odense tågstationen har stoppat all tågtrafik söderifrån! Har varat i fyra timmar nu, och otåliga passagerare, som ska vidare till julfirande släktingar, trängs och stojar. Till slut inser vi att middag och övernattning i Ringsted inte är någon idé. Vi blir besvikna, de blir besvikna.
Tar Malmötåget över bron till släkt, där vi ska bo resten av julen.
Nästa dag åker vi i alla fall tillbaka till Köpenhamn för vänlunch och Strögetvandring. Julskyltningen är fin men konstig i höst/vårväder. Vi besöker den fina borddukningstävlingen på Kungl. Dansk och får en del tips till våra gängfester framöver.
När själva julfirandet med Malmösläkten är till ända, tar vi bussen till vårt älskade Skanör, där strandpromenad i soldis och vårvärme väntar oss. Doften av hav och tång ger sommarlängtan.
Det hettar i kinderna, när vi sedan sitter vid väninnans brasa och dricker glögg före den underbara laxmåltiden. Julens fetma sjunker ner i skorna. Det kan nog bli plats för danska smörrebröd nästa dag, tänker vi.
Köpenhamn i blåst med resväskan inlagd i förvaringsbox på Hovedbangården. Väninnan är med och vi hittar snart ett smörrebrödställe som får duga, när nu vårt favoritställe "Canalkaféen" är fullbokat. Skönt att komma in i värmen.
Blåsten följer med på flygresan, som blir ganska skakig och det känns bra, när vi tagit mark på Arlanda.
Sista resan för i år. Får passa på att önska mina läsare ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Gott Nytt År till dig och familjen och tack för denna sista titt in i ditt resande för detta år.
Postat 2013-12-28 21:22  Anmäl
Sierra säger:
Bombhot och skakigt...det kostar på att besöka de sydliga delarna av Sverige och Danmark....men, det är det värt kan jag tro. Skanör och Köpenhamn, två av mina favoriter också oavsett årstid!

GOTT NYTT ÅR!
Postat 2013-12-28 21:22  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan