Stöd Ukraina

Aphs blogg

Söndag 12 April 2009 - Wien
Resealbum: Wien i Påsk

Konsert och guidning

Oj vad tiden går fort när man är ute på egen hand. Jag har nästan nackspärr njjaaa lite överdrivet men det gäller att titta upp på husen när man vandrar i staden. Här finns massor med vackra hus med fina detaljer, utsmyckningar mm som jag inte vill missa. Jag har vandrat över hela innerstaden och det känns som att jag inte missat en gränd eller gata. Jo det har jag men jag försöker avvika från dom vanliga turistståken för att upptäcka ngt nytt och dokumentera med min kamera. Häromdagen var jag riktigt turisistisk, tog en 3´tim guidning av stan inklusive Schönbrunn vilket var huvudanledningen. Kommer inte göra om det eftersom jag lika bra kunnnat görsa samma resa på egen hand och betydligt billigare. Det bästa var trots allt guidningen på Schönbrunn. Verkligen ett välbevarat slott som t o m klara sig undan skador från kriget. Fast egentligen skall man upppleva slottet och parken under sommaren när allt slagit ut och det råder full blommning.

På kvällen blev det klassisk konsert i Musikverein, känd från Nyårskonserterna på TV. Det var lite turistiskt men en trevlig tillställning. Den var mindre än vad den ser ut att vara på TV, kanske beror det på avsaknaden av alla blommor.

Igår så passerade jag Parlamentet och jag dök lagom upp till en guidning av huset. Republiken Österrike fyller hundra år och i parlamamentet har man en utställning om detta. Det var intressant att få en återblick av stor Österrike med alla länder som ingick bla delar av Italien, Ungern, Slovakien mfl. Samt att se de olika salarna som politikerna har till sitt förfogande. Under 2:a Världskriget så träffades Parlamentet av tre bomber men som lyckligtvis inte totalförstörde denna vackra byggnad. Idag är de flesta delarna restaurerade. När jag hämtade ut min väska från garderoben så började tjejen som jobbade i kassan att prata med mig när hon hörde att jag var svensk. Hon älskar Sverige och speciellt vår skärgård i Stockholm. Hon pluggade dessutom svenska och försökte säga några meningar vilket lät väldigt bra.. Hon undra om jag hade hus i skärgården! :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet