Stöd Ukraina

Aphs blogg

Fredag 16 Juli 2010
Resealbum: Kiev, Ukraina

Heldagsutflykt till Tjernobyl och byn Pripyat

Morgonen började med samling 09.00 utanför hotellet Kreschatik vid frihetstorget. Vi var 14 utlänningar som skulle göra denna dagsutflykt till Tjernobyl, cirka 2,5 timmar bildfärd norr om Kiev. Väl framme i området så bjöds vi på lunch, ukrainsk 4-rätters som började med kallskuret, fisk, soppa och lever stuvning som avslutning.
Vi passerade två gränskontroller eftersom ett mycket stort område är avspärrat och det krävs specialtillstånd och pass för att få komma in. Vi möttes upp av en mycket trevlig guide som startade med att berätta bakgrundsfakta och olyckan. Han berättade också om strålningsrisker och säkerhet. Vi var anmodade heltäckande klädsel och grova skor och det förklara sig sen varför.

Första besöket blev själva kärnkraftanläggningen Tjernobyl vars haveriplats och reaktor är ingjutna i cement, en sarkofag som nu är sönderfallande. Ett EU finansierat projekt jobbar nu på att gjuta en ny cementrock åt raktorn med målet att senare dementera reaktorn. Vi fick endast fotografera reaktorn från en speciell plats och i en viss vinkel (se bild), varför vet ingen.

Därefter fortsatte resan till den övergivna byn Pripyat, den mest intressanta delen. Vi vandrade bland alla husen, simhall, sportanläggning, hyreshus, bostäder, samlingslokaler, butiker med mera. Allt är södnervittrat och glas och betong ligger över allt. Vi går praktisk taget alltid på glas och murbruk över allt när vi inte går på böcker i biblioteket. Det finns inte en fönsterruta som är hel eller fasad med bibehållen puts.Allr är pruket och sammanfallande. Vi passerar nöjesfältet som skulle invigts 1 maj 1986 men som på grund av olyckan 26 april 1986, aldrig kom till användning.

Det var en händelsrik dag och vi fotograferade för fullt över allt, detaljer, rum, golv, tak med mera. Ibland tog guiden fram geigermätaren och visa strålningen som är starkare på vissa ställen än andra fortfarande. För dig som är nyfiken och vill se något annat rekommenderas en dag i Tjernobyl.
Dela med andra:    

Kommentarer
Aph säger till Nagchampa:
Det är därför många foto intreserade söker sig dit, ibland flera ggr. Jag tror jag betalade 1000kr för heldags turen med lunch, guide mm. Det är mycket jämfört med vad medelinkomsten är i Ukraina. Jag har lite bilder på min hemsida http://www.andersphansson.se Kiev har också mycket orenoverade gamla byggnader, mycketvackra på sit sätt så glöm inte att ta promenad i degarna delarna.
Postat 2012-11-13 07:09  Anmäl
Nagchampa säger:
Tack för ditt svar :) Jag är otroligt fascinerad av att fotografera övergivna byggnader å kan springa runt i dagar i en å samma industribyggnad, så ska jag bli mätt på en hel stad lär de krävas mer än 2-3 timmar :p hur mycket kostade din grupptur? Ja har sett att de har privata turer med längre tid på plats, men det kostar nått hiskeligt.
Postat 2012-11-12 23:24  Anmäl
Aph säger till Nagchampa:
Hej, Ukraina är inte duktiga på turistinformation i allmänhet, lite för nytt för dom fortfarande. Så du får ha det i å tanke. Denna tur hitta jag genom tips från andra på http://www.fotosidan.se som använt samma firma. Mycket bra guide som visade oss runt i byn och det fanns tid att fotografera, uppleva men vi gick nästan hela tiden. I hus, uppför trappor, genom rum, över lekparker, idrottshallar m m. Byb är tillåten att fotografera men det var restriktioner (inget vet varför) när vi fotograferade reaktorn. Som vanligt fotograferade jag inte tillräckligt mycket för egen del. Stressigt kan jag inte kalla det men vill du se mycket på på 2-3 timmar så är det tempo. Sen tror jag det inte är så hälsosamt att stå still på ett ställe även om det radioaktiva är på okey nivå. Tex är barnens tivoliplats, delar väldig tradioaktiva men guiden har koll. ok?
Postat 2012-11-12 10:50  Anmäl
Nagchampa säger:
Spännande! :D Vill själv åka till Tjernobyl och har funderat mycke fram å tebax hur man ska få till själva besöket, jag vill lixom inte stressas runt som en skock får ute på gatorna på kortast möjliga tid.. Hur funkade det för dig med en sådan grupptur, fick ni gå in i byggnader, hade ni tid (å tillstånd) att fotografera ordentligt, hur lång tid spenderade nu i pripyat?
Postat 2012-11-12 10:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet