Stöd Ukraina

Flys blogg

Tisdag 22 Oktober 2019 - Peking
Resealbum: Rundresa i Kina

Kinesiska muren och Pekingopera

Idag var det väckning 06,00 och då vi bodde på bra ”buissnes” hotell så var frukosten bra, efter detta var det avfärd till dagens första aktivitet – Kinesiska muren i Badaling. Här var vi mellan 09,30-11,30 och fick promenera på egen hand. Var mycket folk och muren var stundtals ganska brant, men det var en trevlig upplevelse. Efter det var det en gemensam lunch på hotellet som låg vid Kinesiska muren och sen blev det lite inhandling av souvenirer innan det var dags för nästa aktivitet. På eftermiddagen besökte vi en tillverkningsutställning av cloissonékonsten, som är en hantverksteknik av tillverkning av vaser mm. Vi var tillbaka vid hotellet ca 16 och på kvällen deltog jag i en frivillig aktivitet – Pekingopera, vilket var lite speciellt och inget som jag kommer längta tillbaka till, men det var spännande att ha upplevt. Vi hade bra platser längst fram vid scenen och bord också där man kunde beställa dryck mm. Innan föreställningen började så fick man också se hur de sminkade sig. När vi väl var hemma, vid 21 så åt jag en sen middag på hotellet innan det blev sänggång.

I Kina är folket mycket övervakade och det finns kameror överallt i städerna som känner igen folk via ansiktet, och på vissa ställen är detta så långt kommit så går man mot röd gubbe så plingar det till i mobilen och man får böterna direkt i mobilen
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
39 veckor sedan
Långa promenader
39 veckor sedan
Kvällen var bäst
39 veckor sedan
Avfärd
39 veckor sedan
Sista dagen
47 veckor sedan