Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 10 September 2021
Resealbum: Kebnekaise 2021

Kebnekaise fjällstation

Den här dagen har legat som en reservdag för ett toppförsök om vädret skulle vara dåligt nästkommande dag. Men som ni vet så är vädret oklanderligt så vi kommer att tillbringa dagen här på stationen. Eftersom vi går upp via den östra leden så erbjuds både glaciärövergång samt Via ferrata, det kommer vi att öva på idag. I vår grupp är vi åtta stycken och vi har gått tillsammans sedan Nikka. Vi sover, äter, tränar och vandrar tillsammans så vi kommer att bli en tight grupp. Jag har gjort Via ferrata två gånger tidigare, på Skuleberget, och ser fram mot att göra det här också. Träningen utförs på den lilla stenformationen som finns i närheten av stationen och utgör inte något problem för någon av oss. Vissa grupper tar en vandring upp för den långa branten till storsten, men inte vår grupp. Efteråt berättar guiden att de brukar använda den vandringen som ett test på gruppen, men han kände sig så säker på oss att han tyckte det testet var överflödigt. Vi tillbringar istället resten av dagen med en vacker vandring ned till silverfallet. Helt fantastiskt är det att få uppleva det här, jag tror att jag använder ordet överväldigande just nu. Lunch och middag på stationen och en genomgång av vad vi ska vänta oss av morgondagen hinner vi också med. Det kommer att bli tufft men det kommer också att bli oförglömligt får vi veta. Tänk att de skulle ha så rätt. Vi vet även att det inte är någon rättighet att komma upp på toppen. Skulle guiden se på oss under början av vandringen eller tro att någon av oss inte kommer att klara toppen så kommer de att säga åt den personen att vända tillbaka till stationen. Så det börjar kännas att det är på allvar nu.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan