Stöd Ukraina

Myroribrallans blogg

Lördag 14 Juli 2007

In Transit going Hello Kitty Crazy ;) del 2

Ok, Yekaterinburg:

var pa tur utanfor stan med privat guide till platsen dar Tsar fam dumpades efter att de blivit dodade. Och till Eurasia obelisken som markerar gransen mellan Europa & Asien. Jag som alskar geografiska monument :) Blev lite fortrollad av min ryska guide. Schysst. Sen gick jag runt stan massa, o pa kv kakade jag o schweizarna (Nik & Lukas som jag traffade pa taget) min andra goda maltid i Ryssland, pa en modern olfabrik. Sen var vi pa min guides favvo hak. Sen hoppade vi pa taget till Irkutsk pa natten.

Delade hytt med danskorna Janni & Hanne, o en dryg ryss, Andreij.

I Irkutsk blev jag upplockad av en representant fran en resebyra, som skjutsade mig till typ sin gamla mamma + hund, dar jag vantade i 2 timmar pa att min buss skulle ga till Olkhon-on, Bajkalsjon. Akte lokalbuss dit i minst 6 timmar. Sista skvatten med farja. Jag var sjukt trott pa bussen o satt o somnade mot min stackars bussgrannes axel hela tiden, en ung kille. Jag har nog aldrig gjort sa forut, aldrig fattat att folk kan va sa okontrollerbara ;) Sager jag som aldrig ar trott typ.

Olkhon-on var iaf sjukt vackert...!!! :) Joda, jag har fotat maaaaaassor!!!!!! Pa on traffade jag Nik & Lukas igen. Vi bodde pa olika stallen men stamde traff da o da. Pa on bor bara ca 1.500 pers. For 7 ar sen eller 5 eller vad det nu var sa fanns det bara 3 turistboenden pa on, nu 300...!!!! O det underbara med on ar just stillheten, o naturen da saklart. Sa jag ar glad att jag hittat dit nu!!!

Hann ej se Irkutsk som planerat pa tillbakavagen, men jag sag ju stan ratt mkt fran bil etc pa genomresa. Det ar en historia i sig... Skulle aka samma lokalbuss tillbaks till Irkutsk. Hon som plockade upp mig fran resebyran sa att jag skulle fa min returbiljett av nan, men dar maste vi ha missforstatt varann. Jag hade bokat allt fran Sverige. Fick ingen biljett av ryskan som hamtade mig hos "mamman" o skjutsade mig till bussen, o pa Olkhon-on dar jag bodde visste de inget heller. Grejen var den att min dit-biljett satt fastklamrad pa en karta, o sa gjorde aven min bagagelapp. Da jag inte kan lasa kyrilliska sa fragade jag pa mitt boende om den andra lappen var min returbiljett, de sa ja. Sen ville jag bara dubbelkolla dagen innan jag skulle lamna on, o tom jag sag att den "biljetten", dvs bagagelappen, hade mkt lagre pris, o samma datum o tid som ditresan. Sa jag fragade igen, o da sa de att det var en bagagelapp. Tack. Da var redan deras egen buss full, som skulle ga tidigt pa morgonen. Min lokalbuss skulle ga kl 10. Jag sa att jag skulle forsoka fa plats pa den anda. Men da sa dom att det var smartare att aka m deras egen buss kl 11. Sa jag fick sista platsen pa den. Pav till den bussen sa kommer en ryska springande efter mig o sager att "OM inte bussen kommer sa kan jag aka bat istallet". Vadda OM.....? Jag anade ugglor i mossen men vantade snallt pa bussen. Som inte kom saklart. Sa nu hade jag missat typ 3 tillfallen att ta mig fran on pga dem. Nar jag kommer tillbaks till dar jag bodde sa sa dom att bussen inte skulle ga, na jag hade redan markt det. Dessutom visste tjejen som sprang efter mig det, varfor sa hon bara OM da!? Jaha, sen gick inte heller baten som jag skulle aka med ist.... Men tillslut kom jag med en av deras minibussar, dar det inte fanns nagon plats for mig, sa heeela vagen tillbaks sa satt jag typ mellan tva dynor, sa det kandes tillslut som att kanten pa dynan var anda uppe i svanskotan pa mig. Tankte pa ett sant dar gammalt tortyrredskap som kallas hasten eller nat sant? En trekantsformad planka som man sitter gransle over med spetsen upp i skrevet. Resan tog bara ca 10 timmar... inklamd mellan tva tjejer o massa andra. Vi fick vanta pa farjan i 3,5 timmar, for att organisation ej existerar i Ryssland. O for att det jobbade en javla liten spratt dar som var en tvarhand hog, o gick runt med ett baseballtra, o det var liksom hans enda makt har i varlden att bestamma vem som fick komma pa o ej, trots att det faktiskt fanns ett kosystem. Va fan... Sen nar vi skulle av farjan sa fastande var minibuss mellan kajen o landgangen, lite laskigt, vi var val for tungt lastade. (Jag var ju extralast haha) Nar vi naaaaastan var framme i Irkutsk... sa... far vi punka.....!!!!!! Det var verkl som en dalig film... att sa mkt kan handa pa en o samma dag!!! Kom fram till stan ca 22 ist for ca 16 som jag hade planerat.

Oj, mindre an 5 min kvar...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet