Stöd Ukraina

Myroribrallans blogg

Onsdag 18 Juli 2007

Lite mer fran Mongoliet

Ulaanbaatar visade sig vara sa trakigt att jag mailar lite till ;) Verkligen ful stad. Det enda som tilltalar mig vore om jag fick fota alla sota gamla gummor o gubbar i sina traditionella klader, men jag blir nekad :(

Har besokt Historiska Museet med dinosaurieskeletten. Nar jag var i Gobi sa var vi till stallet dar de flesta skeletten hittats. Coolt. Det fanns sma flisor var man an tittade, coolt. For er som inte vet det sa har jag pluggit lite arkeologi, sa jag tyckte saklart d va jattekul att snoka runt :D Overallt i Gobi kunde man kopa ben, fina stenar- o da snackar vi fina!!! Museerna vill inte ta emot fler ben, for de har sa manga. Daremot blev jag arg nar jag sag att de salde nan liten jarnfigur, som ocksa var en fornlamning, de saljs visst till turister for att de betalar mer an museerna. Sorgligt.

Har aven besokt ett jattestort tempel, med den storsta Buddha-staty jag nansin sett!!! 26.5m hog. Jag kanske var lika stor som hans fot. Templet, Gandantegchinlen Khiid=the great place of complete joy, ar det storsta i Mongoliet. 150 munkar bor runt dar.

Usch, nu kanns det nastan som jag ska bli sjuk... peppar peppar ta i tra att jag inte blir det... Kan vara att jag atit lite for daligt, gatt mycket o flygt. O snart en flygresa till...

En iakttagelse fran Ryssland som jag glomt skriva, gor sma anteckningar da & da: bilarna dar ar bade vanster- och hogerstyrda!!! Fattar inte hur de kan kora om i hogertrafik med en vansterstyrd bil...? Maste va livsfarligt. Markligt ar aven att de har obemannade (eller va sager man, icke trafikljusforsedda) overgangsstallen pa motorvagen!!! Och folk saljer tex blommor langs motorvagen. Vem stannar till dar for att kopa blommor...?

Jag hade forresten en hagring i oknen, jag trodde att jag sag glassbilen ;) Men det var bara en bil som liknande.

Naa nu ar det strax dax att hamta ryggsacken o fara till flygplatsen.

Kramkram allihopa :) Kommentera garna mer!!! Det ska visst finnas en tjanst nu sa att ni kan fa ett mail automatiskt nar jag bloggat, men jag hittar den inte...?

OHHHHH coolt, glomde nastan!!!- jag sprang pa mina schweizare Nik & Lukas har!!!! Haha, snacka om odet!!!!! Visste inte ens att vi skulle va har samtidigt, men vi ar visst det nagra ynka timmar!!! Liten varld ja......
Dela med andra:    

Kommentarer
Aph säger:
Kul att läsa om dina strapatser, trist att Ulaanbaatar var så tråkigt, inga nattklubbar eller allmänt fult? Hur e prisläget eller inget å shoppa? Försöker fatta rin resväg, värts va du flyger :)

anders
Postat 2007-07-26 07:10  Anmäl
Mackie78 säger:
Hej gumman!!!! Jag fattar inte varför man måste hålla på å logga in här bara för att kommentera inlägg... Glömmer alltid lösenorden, haha... jaja... Som vanligt jätteskoj att läsa hur du har det. Har du lyckats smälta alla intryck från Ryssland? Otroligt vad du fått vara med om! Och mer blir det! =) Allt är bra här. Växlande väder, men helt ok. Kom hem från Gotland (Fårö) i söndags efter 9 dagars semester. Vilken UNDERBAR ö! *förälskad* Förutom magsjuka (troligtvis matförgiftning) sista natten (BLÄ) så var det en toppen-semester!
Nu väntar 5 dagars jobb i Tandådalen dit jag ska på rekreationsvecka med en tjej från psykiatriboendet. Spännande... Åker vid 12 idag.
Igår var vi med Haraldssons till Anita, Rikard och Linn på 3-årskalas. Otroligt vad stora ungarna blir... Ska ladda upp bilder från Gotland + kalas på Ringo sen, så får du se... Nu ska jag packa! SKÖT OM DIG! Calle hälsar också. Bamsekramar!
Postat 2007-07-25 09:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet