Stöd Ukraina

Mapes blogg

Torsdag 15 Oktober 2009

Idag har vi fått " Thailänskt" körkort. Körskola eller Lekskola!!

Ja då var det äntligen klart,efter stor möda och besvär,alla pappar inskaffade,såsom läkarintyg,kopia på passets första sida,sidan som visade när vi kom till Thailand + Visumsidan om 0 nonvisat.
Internationella körkortet + kopia på Thailänska i detta,papper från Immigration om vårt boende,adress i Thailand 2 kopior på allt och sen alla namnteckningar,gav vi oss av till den så.kallade bilskolan.

Väl där möte vi en mycket arrogrant dam,som titta på alla papper ,men nej hon godkände inte alla,det var nog för lite papper enligt henne,vår Thailänska vän som var med, fick springa upp o ner som en jojo och göra mer kopior,hon godkände inte det internationella körkortet som stod på Thai,det skulle vara på Engelska sidan,okey sa vi och gjorde mer kopior,fast hon kunde ingen Engelska.Tror vi signerade ca.40 kopior allt som allt, Phuuu Sen kom det stora provet,jag visste inte om jag befann mej på en körskola eller lekskola,men det blev många skratt innan det var klart,först skulle vi dra i 2 snören,en till höger och en vänster,jag drog och drog (varför vet jag inte) tills hela ställningen kom farande,,, no,no madame
sa tjejen som var med ,left and right ,jag fatta inget vad detta gick ut på,till slut sa hon Okey!!!

Sen skulle jag titta på en stor tavla på väggen,med ca.100 prickar på Gula-gröna-röda tjejen pekade på gul
jag svara Yellow,sen Red and green.Okey sa tjejen Very Good!!! tredje testet var lägga näsan på en planka
och invänta gult-grönt sken Okey very good igen,jag tänkte detta är inte sant,och skratta och trodde nästan jag blivit tokig,så här kan det inte gå till,men jo visst,det var bara att "gilla läget" förstår nu varför det är Kaos i trafiken.Sen blev det fotografering på plats,och de skrev ut körkortet på datan,och vi fick vårt körkort.
Det roligaste kom sist när vi skulle betala 205 bath/styck jag betalar bägge sa jag,och lämna 500bath
men det gick absolut inte,jag skulle betala mitt själv,och min man sitt???????? i samma kassa????

Tror inte hon kunde plussa 205+205= 410bath något var det som inte stämde???

Men nu är det ÄNTLIGEN fixat,och helt slut efter denna pärs,hem och till Poolen/havet för att svalka av sig.

Jo varför Thailänskt körkort?? Internationellt är helt okey och fungerar MEN om man råkar ut för en olycka eller blir inblandat i något,är det alltid vi Faranger som blir de skyldiga,oavsett om det inte är vi.
Med Thaikörkort blir man rättvisst behandlad,och det gäller som ID-handling i alla Nationalparker,och man betalar då som Thai 40bath. Hälsningar// Mape Ska lägga in bild på detta "mirakel"
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
OKEJ:):):) kanske skulle det kunna vara även så här i Sverige typ, som ungdomarna säger:)
Har unga bekanta som inte blir färdiga att ta körkort... men kanske så här?!
GRATTIS iaf:) Instämmer i hahahana:)
Postat 2010-03-29 19:18  Anmäl
Englahar säger:
Detta är spå kul så jag kissar nästan ner mej varje gång jag läser det! Puss snart ses vi!
Postat 2010-03-28 18:09  Anmäl
Candy säger:
Haha slipper jag ta Thaikörkort när jag kommer ner är jag glad. Får väl köra som en biltjuv i fall jag ser nån olycka så jag inte får skulden för skiten.Tycker det är svårt nog att växla med vänster hand. Saknar dig!!
Postat 2009-11-29 19:23  Anmäl
Amadeus42 säger:
Hejsan Mape !
Vi gick igenom samma procedur för 4 år sen, men fick också skriva teoriprov, samt köra upp med en bil, + det du säger.
Sedan har vi förlängt kortet med 5 år, glöm inte att göra det exakt på dagen när ni tog kortet
Hälsningar
Göran
Postat 2009-10-26 04:05  Anmäl
Ekkan2 säger:
Tack för en rolig sann berättelse.Skrattade högt när jag läste det.Grattis förresten.Hoppas du och även Lasse får mycket nytta av det.

Kramiz
Postat 2009-10-24 13:46  Anmäl
Banphe säger:
Gratis grattis till körkortet, ja visst är thailändarna roliga!
Postat 2009-10-19 02:10  Anmäl
Gullsing säger:
Tänk, att bara komma på sådana idéer. Jag visste inte hur jag skulle sitta och läsa detta, så tokigt det var. Lycka till med ditt körkort i alla fall.

Gilla
Postat 2009-10-18 22:16  Anmäl
Lotta08 säger:
• asg*Är detta verkligen sant???Man tror inte sina ögon när man läser...Skrattade gott!Får väl säga grattis till körkortet!(fniss...)
Postat 2009-10-18 21:18  Anmäl
Marika säger:
Ha ha ha tack för att vi fick veta hur det går till. Nästa gång någon ska ta körkort borde det filmas - vilken succe det skulle bli!
Grattis till körkortet!

Kram Marika
Postat 2009-10-16 08:38  Anmäl
Crista säger:
Hahahaha.........ja det var roligt..du behövde inte brumma väl...Brrrmmmm...haha..
Postat 2009-10-15 21:10  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet