Stöd Ukraina

Mathilda86s blogg

Fredag 8 Januari 2010 - Nairobi

Hyddor, kobajs och massor av massajer

Nu ar vi i Nairobi och vantar pa att den andra gruppen ska anlanda. Vi har precis storhandlar till var nya buss, typ 10 kundvagnar fulla med mat, fan va vi ater!!

Nu i Kenya var vi forst i Masai Mara dar vi bodde mitt i nationalparken pa, ja, vad ska man kalla det hyddor av cement. Fonstret var trasigt, sa aven om man laste dorren sa gick det att ta sig in, haha! Diverse kryp ramlade ner i ansiktet pa en nar man sov, men det var rustikt och akta, det gillar vi som reser med Rosa Bussarna! Tva dagar innan vi kom till Masai Mara sa hade dem haft sitt forsta regn pa 2 ar, en regnstorm! Sa det var JATTE lerigt overallt och minibussarna som vi korde safarin i holl pa att fastna overallt. Men val pa safarin sa var det asfrant, vi fick se geparder pa nara hall och giraffer. Tydligen sa finns det olika slags giraffer, det visste inte jag... Vi sag massajgiraffer..

Efter detta sa akte vi till en massaj by och fick traska runt och kolla hur de bodde. Det var lerigt och kobajs overallt! Det var en av de varlsta stankerna jag varit med om (ungefar lika illa som honsmarknaden i Dar es Salam)! Massajerna visade en dans for oss da dem bl.a. hoppade jamfota riktigt hogt (den som hopar hogst ar tydligen den mest atravarda..). Denna dans och sang aterskapade vi sedan for nagra av dem som valt att inte folja med till massajbyn, mycket uppskattat, eller inte, haha! Sa alla ni hemma som trodde att jag inte skulle komma hem utan bli fast i en bajshydda med 20 getter att valla varje dag kan kanna er besvikna!!!

Vi fick ga in i sma bajshyddor och man mottes forst av en massa rok som stack i ogonen och det var HELT becksvart! Nar vi sedan kom in i det kombinerade kok, vardagsrum, barnkammaren sa satte vi oss ner sa fick vi stalla fragor om deras vardagliga liv. En intressant grej som de berattade var att de inte anvander myggnat eller annat for att skydda sig mot malaria. Istallet sa tar de lov fran ett speciellt trad som de gnider mot huden, av dessa lov sa hamnar som sma fron pa huden som funkar som malariamedel, coolt! Jag har lart mig nagra ord swahili som jag forsokte prata med barnen.
Jambo...Hej
Habari?....Hur mar du?
Msori...Jag mar bra.
Asante...Tack

En av oss fick tillochmed vad man kan kalla en intimt mote med en massaj pa var lodge da hon stod och kollade upp pa den vackra stjarnhimlen. Helt plotsligt sa stod en massaj dar brevid och en pinsam tystnad infann sig..Efter nagra sekunder sager massajen plotsligt.... My blanket is nice. Ja, det var bara att nicka och le och snabbt ga darifran och joina oss som stod en bit darifran, haha! Fantastiskt roligt!!!!

Har hort att ni har det kallt hemma, jag vet precis hur ni kanner, ibland har pa kvallarna sa sjunker tempraturen till 20 grader och man maste ta pa sig en tjocktroja, himla jobbigt, HAHAAHAHAHAHAHHAAH!!!

kram fran lilla mig (eller jag ar inte sa liten langre, jag njuter av god mat har i Afrika...mums!)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet