Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Torsdag 10 Maj 2012 - Grand Canyon

Hooverdammen och Grand Canyon

Copyright © Bejjan888™

Eftersom det blev sent i säng dagen innan unnade vi oss en sovmorgon och en sen frukost... Efter utcheckning satte vi kurs mot Hooverdammen, som ligger strax utanför Las Vegas. Jag trodde ärligt talat att dammen skulle vara mycket större än den var i verkligheten. Efter allt man googlat och läst om denna damm, sett på bilder etc... så var den inte så himla spektakulär IRL. Lite av en besvikelse faktiskt. Nåja, "been there, done that"...

Vidare mot Grand Canyon. Efter lite diskussion om vilken entré vi skulle åka till kom vi fram till att den västra entrén vore nåt för oss, med den berömda Skywalken. Sista biten fram till västra entrén var i uselt skick. Det var grusväg som dessutom var mycket dåligt hyvlad och man kunde knappt köra där. Man tycker ju att så himla mycket turister lär de väl ha (och därmed få in en hel del pengar) så de har råd att asfaltera hela vägen?
Väl framme vid parkeringen (som var asfalterad) kostade det $76 att komma in och att gå ut på Skywalken. Från entrén (med gift shop) gick det bussar hela tiden ut till Skywalken som låg någon kilometer bort. Efter lite fotografering vid kanten av Grand Canyon och foto av "the Eagle" bestämde vi oss för att det var dags... mot Skywalken! Det var en enorm säkerhet innan man fick gå ut dit. Först fick man låsa in alla sina saker (väska, mobil, kamera, kepsen mm.) och sedan passera en metalldetektor. Tyvärr var det förbjudet med kamera/mobil så man kunde inte ta kort ute på själva Skywalken! Och efter metalldetektorn skulle man ta på sig sådana där blåa plast-skoskydd... snacka om rigorös säkerhet. Men det var lite häftigt att gå där i "luften" ovanför Grand Canyon, för det var verkligen stup 100 meter rakt under Skywalken. Min reskompis, med enorm höjdrädsla, kämpade tappert och jag tycker det gick riktigt bra för henne mot slutet.

Solen började gå ner nu och vi kände att det var dags att ge oss iväg och hitta boende för natten. Vi hann till Kingman innan vi gav upp för kvällen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan