Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Torsdag 19 Februari 2015 - Hué

Hoian-Da Nang-Hue

Sista gofrullen på Golden Dragon, bananpannkakan är riktigt god. Tog farväl av ägaren o den trevliga service minded personalen. Håller tummarna att det ska gå bra för det här nyöppnade hotellet. Rekommenderas!!
Sleepingbus mot Hue. Träffade på ett norskt par, 70 år, som är ute och backpackar i Vietnam i 2 månader.
Tufft gjort.
Vägen mellan Hoian och Da-nang ska vara den vackraste sträckan i hela Vietnam. Havet på ena sidan med fantastiskt vackra stränder. bl a China Beach som under Vietnamkriget var ett favorittillhåll för amerikanska soldater på permission.
Hade bestämt mig för att "hoppa" Da-nang, bussen gjorde stopp där så lite fick jag se ialla fall.
Framme i Hue runt lunchtid.
Hade bokat rum på Nhat le, bra budgetställe, ligger i en gränd där det finns en hel del andra liknande ställen och mysiga restauranger med go mat och bra priser.
På med gympadojor, utrustad med vatten och karta och ut och vandrade.
Idag är nyårsdagen här och det tråkiga är ju att så mycket är stängt, affärer och restauranger. Blir en ödslig känsla.
Tog mig till Citadellet och hur mycket folk som helst. Alla uppklädda och så kommer en annan som en lodis, något nerklädd. Typisk turist. Men så är det, när man reser med ryggsäck. Inga finkläder här inte. Härligt att se ialla fall hur så många som verkligen klär upp sig och firar nyåret. Fina parker i Hue, otroligt vackra rabatter med blommor och utställning med bonsaiträd.
Härligt med kontraster, att kunna ta sig in i en park för att komma från all trafik, moppar, tutande.
Blev väl ett par mil i dag. Känna in staden. Göra en plan för dagarna här.
En moppetaxi blev väl mycket påflugen, när jag vänligt men bestämt tackade nej till hans erbjudande med att åka på tur, ville han ha en nyårspuss på kinden. Den lätta gick jag på och fick en kyss på munnen istället. Tack för den. Ja, ja, jag bjuder på det.
Trött som en bäver, tog jag närmaste restaurangen från hotellet. En indisk, fullträff! Gud, så god mat. Käkade currygrönsaker, spicy och nanbröd. Jättegott med alternativ till vietnamesiskt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet