Stöd Ukraina

Perrs blogg

Lördag 20 Januari 2007

Hemmaplan igen

Under IKEA-logon står det “Onwaarschijnlijk lage prijzen” på pappkassen jag just kastade. Tänk om all holländska hade varit så lätt att förstå... Hörde av någon att holländare som reser till Danmark, Norge eller Sverige kan ofta snappa upp språket fint på bara ett halvår. Kanske inte är så konstigt att Cornelis Vreeswijk var så duktig på svenska språket... Samma sak om holländarna som drar öster ut till Tyskland, de har väldigt lätt att haja snacket.
Hur som helst, det var det där med Ikea som jag tänkte på - att känna sig hemma. För det gjorde man verkligen där i Ikea-varuhuset utanför Rotterdam (finns två, mindre än en halvtimmes biltur från centrum till båda). Okej köttbullarna smakade plast och de serverade pommes istället för potatis eller potatismos. Men annars var det som hemma.

Och hemma är jag nu. Gled fram på Hamngatan här i Karlstad igår kväll. Satt och tänkte vilken fjollig hamn här finns. Och där jag åkte fanns det bara hotell och järnvägsstation bredvid vägen. Men nu är jag i alla fall hemma och det känns riktigt bra. Idag kom så snöfallet igång ordentligt och på måndag börjar min nästa (sista) termin på universitetet. Grymt gött! Att det är min sista har jag iof sagt förr men nu får det vara nog! Jag är ju 31 barre, har ingen familj, inget jobb. Men jag har en bil och faktiskt klagar jag inte över huvud taget. Jag säger som min schweizerost Marco “Att vara student är det bästa som finns”. Men för min del är det bara medlet mot målet, för honom är det lite av målet.

Puckot jag! ...glömde givetvis huvudet någonstans, antingen i Björklinge eller i Rotterdam. När jag väl kom fram till lägenheten igår började jag fundera på var jag hade TV:n. Bilen var ju full men ingen TV där inte! Nej, istället får jag nu god tid på mig att skriva sånt här, packa upp grejer och möblera. Och som tur är fick jag med mig min lap top. Den kan ju spela min favoritmusik också. För tillfället går min Rotterdam-blandning med Oasis-R.E.M.-Morrissey-Stone Roses. Okej det är mer men det känns som dessa ständigt återkommer. Okej, måste tilläggas att det är en hel del musk jag fått inspelat av Nisse också. Tack Nisse Hult! Till detta har jag nu ätit en grymt god helt vanlig spaghetti-hot dogs -korv måltid. Tog en shoppingtur till Bergvik köpcentrum och köpte köttfärs och annat men det var så länge sedan jag åt en hederlig spaghetti och korv-måltid och med skånsk senap till så vart det perfa!
Back in business!

/Rotterdammaren
Dela med andra:    

Kommentarer
Cc säger:
Är du i svärje nu för rästen av tiden? Är det inte dags för en utekväll i björklinge snart igen? Är du där snart? Eller kom upp till Loserville och ta en liten stark. Welcome home sugarpie!
Postat 2007-01-29 06:47  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet