Stöd Ukraina

Micke73s blogg

Söndag 14 September 2008
Resealbum: Västeuropa

Hell on wheels!

En sommar för sex år sedan var jag, min bäste polare och hans tjej ute på en bilresa genom Europa. Planen var att först besöka vår en god vän på hans bröllop, sedan spendera 3-4 dagar i Schweiz och/eller Österrike och sedan njuta av många sköna dagar på rivieran. En helskön semester på 2-3 veckor beroende på hur bra semestern fortlöpte.

Första debaclet kom redan vid vårt första stopp. Vår polare tysken skulle gifta sig i sin hemstad Lörrach vid gränsen mot Schweiz. Han hade bokat hotell till oss och eftersom vi lärt känna varandra på backpackerresa i Sydamerika där vi alla vände och vred på varje krona så hade vi tagit för givet att han skulle boka ett någorlunda prisöverkomligt hotell vilket också var vår plan. När vi kommit dit och checkat in på hotellet frågade någon av oss hur mycket det skulle kosta per natt. Det visade sig var alldeles för mycket för vad vi budgeterat per natt och en stor del av den tänkta semesterkassan försvann utan att vi egentligen fått något för det.

Efter ett intressant bröllop bar det vidare till Schweiz. Regnet stod som spön i backen under hela dagen så då beslöt vi att åka vidare direkt till Liechtenstein. Bättre att strosa omkring och se saker när det inte öser ner. Vi sov över i Vaduz och dagen efter skulle vi se slottet med flera attraktioner. Såklart så öste det ned även denna dag så vi åkte vidare redan på eftermiddagen.

Innsbruck var nästa stopp och på vägen dit regnade det mest hela tiden och så även när vi kommit fram. Vi stannade i två dagar och under de här två dagarna så regnade det mest. Efter Innsbruck åkte vi till en glaciär Jochdohle som nog var huvudpunkten på resan. Coolt med glaciär och för en gångs skull regnadet det inte..tjohooo. Dock brände den lilla solen som tittade igenom rejält vilket visade sig dagen därpå.

Vi åkte vidare via Brenner passet till Italien. En tidig middag i Bologna, dock så regnade det så vi tyckte att vi lika bra kunde åka vidare till Gardasjön där vädret säkert var bättre. Kom fram väldigt sent och hade svårt att få hotellrum. Här började gnisslet rejält mellan oss tre i resesällskapet. Jag och min polare var vana vid att ta det väldigt lättjesamt medan min polare flickvän helst hade velat ha bokade hotellnätter längs hela rutten. När vi så fick problem blev det en del tråkigt gnäll under många av milen längs regniga vägar. Missyttringar som inte direkt avtog i takt med att resan fortlöpte.

Sent omsider hittade vi dock ett hotell. Mindes en resa jag gjorde till Gardasjön med min mor när jag var runt åtta år gammal. Solen sken under hela veckan jag var där och förhoppningen var stor att den skulle göra så även den här gången. Dock, när vi vaknade duggade det och molnen som låg tunga och grå över sjön gav inte förhoppning om någon sol den dagen.

Nu var vi desperata och ville ha sol till nästan varje pris. Flickvännen var trött på att bara åka bil mil efter mil efter mil. Dock efter att hon tjurat till sig att stanna två dagar i Innsbruck som blev rejält tråkiga dagar hade vi pågar nu trumf på hand och spelade ut detta för ytterligare en dags sträckkörning, denna gången för att nå Italienska rivieran.

Vid slutet av dagen hade vi, via några vilsekörande timmar i Genua, så nått rivieran men även här regnade det *suck*. Under de närmaste dagarna körde vi västerut, från den italienska till den franska rivieran. Molnen låg tunga och grå och jag tror inte solen tittade fram en enda gång. Under tiden fick vi rapporter hemifrån där temperaturen låg runt 25-28 grader och solen sken konstant. Den här sommaren var det verkligen upp- och nervända världen på Europavädret.

När vi till slut kom till Monaco hade vi sedan länge, i ett av många tjafsiga argument, beslutat att i stort sett sträckköra hela vägen hem till Sverige. Vi var hjärtligt trötta på både att sitta i bil eller att kura ihop under var sitt paraply. Dååå kom solen fram under några sköna timmar….tjohoooo. Dessa timmar blev den andra höjdpunkten under våra dryga två veckor ute på de europeiska vägarna denna regniga sommar.

Två regniga dagar sedan var vi återigen hemma i soliga Sverige, vis av skadan att aldrig ge oss på en liknande resa igen. Vi är fortfarande vänner allihopa efter denna enerverande resa men när vi ser i backspegeln på den här regniga sommarresan kallar vi den alltid vid samma väldigt signifikativa namn – Hell on wheels!
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Vilken resa... Vilken tur att ni trots det fortfarande är vänner.. kanske kan ni t.o.m se tillbaka på resan med ett leende? Och inte minst gav den er en underhållande story att berätta för folk.. :-)
Postat 2008-09-14 20:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Öluffning i södra Kroatien
12 år sedan
Stefan Storsnark
12 år sedan
Klockan med förbannelsen
13 år sedan
Att handla på kopiemarknader!
14 år sedan
Air Asia
15 år sedan