Stöd Ukraina

Micke73s blogg

Söndag 25 Oktober 2009
Resealbum: Kina

Att handla på kopiemarknader!

Förr i tiden när jag var ute i vida värlen och reste och kom till ett ställe där det fanns bra marknader att shoppa på så brukade jag ofta bege mig dit för att hitta några bra fynd. Ibland även flera gånger under en och samma resa. Det kunde vara DVDer med nya filmer på för en tia stycket, billiga Ralph Lauren tröjor eller kanske en och annan North Face jacka att använda till vintern. Försökte allt som oftast att få tag på kopior som liknade originalet och såg ut att vara någorlunda i närheten kvalitetsmässigt…och såklart skulle de kosta en bråkdel av vad originalet kostade.

Efter ett antal köptillfällen började jag fundera på hur mycket jag egentligen tjänade på mina inköp. Trots idogt detaljkollande att sakerna skulle ha bra kvalitet visade det sig ändå alltid vara några saker som gick sönder relativt snabbt. Ibland köpte man nya saker nästa gång man var iväg och av dessa gick naturligtvis ytterligare några saker sönder. DVDer saknade ibland textning men värst var ändå de DVDer där man sett nästan en hel film och som ca 10-15m före slutet visade sig bli helt pixliga för att ganska snabbt därefter stänga av sig själv. Frustrerande och en sak som är mycket svår att kolla på plats. Tröjor som såg väldigt snygga ut kunde bli helt noppiga efter endast ett tiotal tvättar medan ryggsäckar ofta gick sönder efter ett varierande antal månader.

Kvaliteten, eller kanske rättare sagt avsaknaden av densamma, till trots är det inte det som är det största argumentet till att jag slutade att handla kopior - och även med starkast möjliga ord rekommenderar alla andra att göra detsamma. Man kan trots att allt argumentera att många av varorna är så pass billiga att det i vissa fall kan vara värt den sämre kvaliteten. De stora argumenten mot att köpa kopior är istället:

1. Olagligt
Varumärkesintrång, designintrång, rättigheter för distribution av film med mera med mera. Listan kan göras lång på de lagbrott som counterfeitföretagen står för. Som köpare gynnar man alltså olaglig verksamhet genom att köpa kopior.

2. Gynnande av kriminella krafter
Personerna bakom de här företagen är ofta kriminellt belastade och även i andra sammanhang än just den enskilda fabriken. Pengarna som tjänas in investeras vidare i annan kriminalitet, exempelvis ännu fler fabriker som producerar ännu mer förkastliga kopior. Det är inte helt ovanligt att maffian är inblandade i de här sammanhangen. Ett av lockelserna är att det finns mycket pengar att tjäna samtidigt som straffen är klart lägre än för till exempel knarkhandel.

3. Oetiskt
En av anledningarna till att counterfeitföretagen tjänar så pass mycket pengar som dem gör är att alla kostnader hålls nere på en så låg nivå som det bara är möjligt. Arbetsförhållandena är ofta miserabla och lönerna uselt låga. Tas ingen hänsyn till de anställda så tas än mindre hänsyn till miljöaspekter. I många fall tas ingen hänsyn till arbetarnas ålder och i vissa fall ses det till och med som fördelaktigare ju yngre de är eftersom barn är lättare att påverka.
Såg en dokumentär för ett tag sedan där en journalist berättade att han hade gått förbi en fabrik med produktion av diverse kopievaror och hört barnsånger spelas. ”Vad bra” tänkte han, ”här har dem en liten avdelning där arbetarnas barn kan vara medan de vuxna jobbar”. Strax därefter upptäckte han att musiken inte kom från en dagisavdelning utan direkt från produktionen beståendes av unga arbetare varav många av dessa barn.

På många ställen på nätet, på resesajter, reseforum med mera kan man, framförallt när man ska resa till Kina, hitta en massa tips om vilka marknader man ska bege sig till, marknader som till stor del eller endast består av kopior. Reseguiden har haft sådana artiklar och jag har även stött på dem i stora tidningar såsom Aftonbladet med flera och det förekommer säkert på många fler ställen än så. Anser att det är riktigt dåligt av dessa siter och tidningar att underlätta och uppmuntra till kriminella och oetiska gärningar såsom att köpa olagliga kopior. Vad månne då bli nästa steg? Rekommendationer var man kan råna någon och tjäna sig en extra hacka eller kanske tips på var man kan köpa en prostituerad för kvällen eller var man lättast får tag på knark? Varför bara begränsa sig till att uppmuntra en sorts olaglig och oetisk handling?

De pengarna som västerlänningarna ger till säljarna när de köper sina kopior är således olagliga pengar som bidrar till ökat barnarbete, sämre förhållanden för många arbetare och som grädde på moset till stor del hamnar i kriminella personers händer.

Alltså tänk er för både en och två gånger innan du beger dig till en copy market var det än må vara i världen!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Öluffning i södra Kroatien
12 år sedan
Stefan Storsnark
12 år sedan
Klockan med förbannelsen
13 år sedan
Att handla på kopiemarknader!
14 år sedan
Air Asia
15 år sedan