Stöd Ukraina

Kabas blogg

Måndag 8 Februari 2010 - Sri Lanka

HÄRLIGT ATT VARA TILLBAKA

Negombo 7/2-10

Äntligen tillbaka på Sri Lanka. Det känns härligt!
Resan hit var bökigare än vanligt, men det ordnade sig tack vare en bra kompis.

Jag var lite orolig för tågresan upp till Stockholm pga snö och kyla. Men på måndagen
visade det att det skulle bli fint väder på natten och tisdags morgonen. Tågen avgick enligt
tidtabellen från Malmö och allt verkade bra. Med på resan är Bill från Ekenässjön, även han en trogen Sri Lanka besökare.

8.08 avgick tåget från Nässjö och vi kunde slappna av, så redan vid Aneby slumrade jag till.
Sedan kände jag att tåget började sakta in för att sedan stanna helt strax innan Sommen.
Ur högtalarna förklarades att det var ett hinder på spåret. Nåja, det ordnar sig nog snart tänkte jag.

Det visade sig dock en person hade hoppat på det tåget som var framför oss och begått självmord.
Nu var vi tvungna och vänta på räddningstjänst, polis mm. Byte av lokförare skulle det också bli.
Vi hade 1 1/2 tim marginal till flyget, så först var jag inte så oroligt men, när en timma hade gått och inget besked
hade kommit hur länge vi skulle få vänta ringde jag min kompis Bengt på Lingmerths och bad honom kolla upp vad det
fanns för alternativ. Vi hade sedan kontakt då och då. När vi insåg att vi inne skulle hinna med planet till Bangkok den dagen, fixade han så vi fick boka om till dagen efter och han fixade också ett hotellrum i Stockholm. Vilken kompis!!!

När allt var fixat var det bara att koppla av och 2 1/2 timmar försenade anlände vi Stockholm. Efter incheckning på hotellet
åt vi en god biff på stan, tog sedan en bastu på hotellet. På kvällen en lätt måltid i baren och sedan tidigt i sängen.

På onsdagen åt vi en rejäl frukost och åkte sedan tidigt ut till Arlanda där incheckningen gick smidigt och sedan flöt det på som vanligt tills det var dags för Take off. Vi satt nästan längs bort i planet och till vänster om mej satt ett ungt par med sin knappt ett åriga dotter. Framför oss satt 2 män i 65-70 årsåldern och till höger ett par damer i samma ålder.

Normalt brukar jag sova största delen av flygtiden, men denna gången blev det inte mycket sömn. Den lilla flicka till vänster grät nästan hela tiden och det båda männen pratade och drack i ett kör. De som satt bakom mej hade lyset på
hela tiden så när jag lutade tillbaka stolen lyste det i mina ögon. Under hela flygningen gick vuxna omkring och barn sprang runt, runt. MEN, vi var väldigt tacksamma för att vi hade kommit med detta planet. För egentligen hade det inte funnits plats till oss men på något sätt hade Bengt fixat detta!

Tidigt på torsdagsmorgonen, (Thaitid) anlände vi Bangkok och det gick snabbt att ta sig igenom pass och tullkontrollen. Taxi in till Fortuna hotel, dit jag hade ringt från Stocholm och sagt att vi blev en dag försenade. No problem, Mr Barkoe
hade flicka i receptionen svarat.

Efter incheckning och lite vila blev det den vanliga rutinen. Inköp av biljett till Sri Lanka, lite "skönhetsvård" en god lunch och sedan efter ytterligare lite vila, Thaimassage. Gött...

På kvällen kände man av sömnbristen men, vi tog en liten runda och åt lite grillspett och Tom Ka Gai (kycklingsoppa).

På fredagen besökte vi mitt favorit-Spa "King and I" Där det finns 3 olika sorters Bastu, ånga, vanligt plus isbastu (som en normal dag i Sverige). Tre olika poler en bubbel med jetmassage en het och en kall. Efter en rejäl stund där var det dags för Koreansk scrub, (måste upplevas) därefter var det dags för en härligt avkopplande aromamassage i 70 min. 3 tim totalt för under 500:-. Sedan smakade det gott med en Koreansk lunch.

Tillbaka till hotellet var det bara att packa ihop sakerna och ut till flygplatsen. Denna gången var vi ute i mycket god tid. Vid incheckningen fick jag en inbjudan till Thai airs lounge, då jag hade en "business class" biljett. Där bjöds det på fri mat och dryck i lugn och trevlig miljö.

Innan avfärden hann vi också med 30 min fotmassage och shoppa lite.

Ombord på planet, där jag satt i business avdelningen medan Bill fick sitt bland det "vanliga". Det var dock kul att få uppleva skillnaden. Bara att utforska stolens alla inställningsmöjligheter tog en bra stund. Sedan var det en otrolig service. Maten var mycket bättre och man fick allt man bad om, nästan...

Dock blev det även här försening, först fick vi vänta på några passagerare, sedan fick vi flyga en annan sträcka via Indiens östkust, så 2 timmar försenade anlände vi Katunayakes flygplats på Sri Lanka. Det var ingen fara för vår del, men de som väntade på oss blev oroliga.

Vi blev hämtade som vanligt och var i Negombo vid 3-tiden på natten, så det var bara att krypa ner under myggnätet och sova. Vi bor som vanligt på Canal View Guest House. Mycket trevligt ställe.

Hittills har vi bara tagit det lugnt, träffat våra vänner här, ätit gott badat i polen 10 m från rummet. Igår tog vi en runda till banken och gick längs havet och tittade in på några av hotellen. Det är en helt annan känsla i år nu när kriget är slut.
Mycket mer med turister och livligare på hotell och restauranger.

Varmt och gott som vanligt ca +32 i skuggan.
Alla säger:
WELCOME TO SRI LANKA.

Vi hörs...
Ha det gott!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Teplantage
12 år sedan
30
13 år sedan
Resebilagor...
13 år sedan
Bra och billigt boende
14 år sedan
HÄRLIGT ATT VARA TILLBAKA
14 år sedan