Kabas blogg

Lördag 14 Januari 2012 - Sri Lanka
Besök en Teplantage!

Under februari är jag på Sri Lanka för nya te-inköp!

Vill ni besöka en Teplantage kan jag ordna en spännande, guidad rundtur.

Kontakta mej gärna, för mera information.
Måndag 3 Januari 2011 - Sverige
Bara 30 dagar kvar till Take off...
Måndag 11 Oktober 2010 - Sri Lanka
Det är roligt att se att det skrivs mer om Sri Lanka i resetidningarna.
Finns också på deras webbplatser bla: http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/srilanka/article6753480.ab

Hoppas ni har planerat att åka dit...

Själv åker jag som vanligt i februari. Kanske vi syns.

Vill ni ha tips, så hör av er.
Fredag 19 Februari 2010 - Negombo
Måndag 8 Februari 2010 - Sri Lanka
Negombo 7/2-10

Äntligen tillbaka på Sri Lanka. Det känns härligt!
Resan hit var bökigare än vanligt, men det ordnade sig tack vare en bra kompis.

Jag var lite orolig för tågresan upp till Stockholm pga snö och kyla. Men på måndagen
visade det att det skulle bli fint väder på natten och tisdags morgonen. Tågen avgick enligt
tidtabellen från Malmö och allt verkade bra. Med på resan är Bill från Ekenässjön, även han en trogen Sri Lanka besökare.

8.08 avgick tåget från Nässjö och vi kunde slappna av, så redan vid Aneby slumrade jag till.
Sedan kände jag att tåget började sakta in för att sedan stanna helt strax innan Sommen.
Ur högtalarna förklarades att det var ett hinder på spåret. Nåja, det ordnar sig nog snart tänkte jag.

Det visade sig dock en person hade hoppat på det tåget som var framför oss och begått självmord.
Nu var vi tvungna och vänta på räddningstjänst, polis mm. Byte av lokförare skulle det också bli.
Vi hade 1 1/2 tim marginal till flyget, så först var jag inte så oroligt men, när en timma hade gått och inget besked
hade kommit hur länge vi skulle få vänta ringde jag min kompis Bengt på Lingmerths och bad honom kolla upp vad det
fanns för alternativ. Vi hade sedan kontakt då och då. När vi insåg att vi inne skulle hinna med planet till Bangkok den dagen, fixade han så vi fick boka om till dagen efter och han fixade också ett hotellrum i Stockholm. Vilken kompis!!!

När allt var fixat var det bara att koppla av och 2 1/2 timmar försenade anlände vi Stockholm. Efter incheckning på hotellet
åt vi en god biff på stan, tog sedan en bastu på hotellet. På kvällen en lätt måltid i baren och sedan tidigt i sängen.

På onsdagen åt vi en rejäl frukost och åkte sedan tidigt ut till Arlanda där incheckningen gick smidigt och sedan flöt det på som vanligt tills det var dags för Take off. Vi satt nästan längs bort i planet och till vänster om mej satt ett ungt par med sin knappt ett åriga dotter. Framför oss satt 2 män i 65-70 årsåldern och till höger ett par damer i samma ålder.

Normalt brukar jag sova största delen av flygtiden, men denna gången blev det inte mycket sömn. Den lilla flicka till vänster grät nästan hela tiden och det båda männen pratade och drack i ett kör. De som satt bakom mej hade lyset på
hela tiden så när jag lutade tillbaka stolen lyste det i mina ögon. Under hela flygningen gick vuxna omkring och barn sprang runt, runt. MEN, vi var väldigt tacksamma för att vi hade kommit med detta planet. För egentligen hade det inte funnits plats till oss men på något sätt hade Bengt fixat detta!

Tidigt på torsdagsmorgonen, (Thaitid) anlände vi Bangkok och det gick snabbt att ta sig igenom pass och tullkontrollen. Taxi in till Fortuna hotel, dit jag hade ringt från Stocholm och sagt att vi blev en dag försenade. No problem, Mr Barkoe
hade flicka i receptionen svarat.

Efter incheckning och lite vila blev det den vanliga rutinen. Inköp av biljett till Sri Lanka, lite "skönhetsvård" en god lunch och sedan efter ytterligare lite vila, Thaimassage. Gött...

På kvällen kände man av sömnbristen men, vi tog en liten runda och åt lite grillspett och Tom Ka Gai (kycklingsoppa).

På fredagen besökte vi mitt favorit-Spa "King and I" Där det finns 3 olika sorters Bastu, ånga, vanligt plus isbastu (som en normal dag i Sverige). Tre olika poler en bubbel med jetmassage en het och en kall. Efter en rejäl stund där var det dags för Koreansk scrub, (måste upplevas) därefter var det dags för en härligt avkopplande aromamassage i 70 min. 3 tim totalt för under 500:-. Sedan smakade det gott med en Koreansk lunch.

Tillbaka till hotellet var det bara att packa ihop sakerna och ut till flygplatsen. Denna gången var vi ute i mycket god tid. Vid incheckningen fick jag en inbjudan till Thai airs lounge, då jag hade en "business class" biljett. Där bjöds det på fri mat och dryck i lugn och trevlig miljö.

Innan avfärden hann vi också med 30 min fotmassage och shoppa lite.

Ombord på planet, där jag satt i business avdelningen medan Bill fick sitt bland det "vanliga". Det var dock kul att få uppleva skillnaden. Bara att utforska stolens alla inställningsmöjligheter tog en bra stund. Sedan var det en otrolig service. Maten var mycket bättre och man fick allt man bad om, nästan...

Dock blev det även här försening, först fick vi vänta på några passagerare, sedan fick vi flyga en annan sträcka via Indiens östkust, så 2 timmar försenade anlände vi Katunayakes flygplats på Sri Lanka. Det var ingen fara för vår del, men de som väntade på oss blev oroliga.

Vi blev hämtade som vanligt och var i Negombo vid 3-tiden på natten, så det var bara att krypa ner under myggnätet och sova. Vi bor som vanligt på Canal View Guest House. Mycket trevligt ställe.

Hittills har vi bara tagit det lugnt, träffat våra vänner här, ätit gott badat i polen 10 m från rummet. Igår tog vi en runda till banken och gick längs havet och tittade in på några av hotellen. Det är en helt annan känsla i år nu när kriget är slut.
Mycket mer med turister och livligare på hotell och restauranger.

Varmt och gott som vanligt ca +32 i skuggan.
Alla säger:
WELCOME TO SRI LANKA.

Vi hörs...
Ha det gott!
Tisdag 19 Januari 2010
Två veckor kvar...
Måndag 24 Augusti 2009 - Negombo
Det är fred på Sri Lanka. Kriget är slut.

Så det är dags för er att boka en resa dit. Vill ni ha tips, fråga mej gärna!

Själv åker jag dit i februari 2010.

Ha det gott...
Torsdag 19 Februari 2009 - Badulla
Plötsligt tvärbromsade bussen och så fort den hade stannat steg två militärklädda män in, en i var öppning. De sa några ord och passagerarna började resa på sig, tog sina väskor och gick ur. Var det tamilska tigrar, som hade stoppat oss. När jag var på väg att resa mej kom en av soldaterna mot mej med k-pisten i ett fast grep...

Det började med att det äntligen skulle bli av för mej att göra en tågresa upp till höglandet. Efter en lätt frukost kl 3.30!!! åkte jag bil till Colombo Fort, där jag köpte mej en enkel biljett till Badulla, slutstationen på den linjen. Avgång 5.55 och beräknad ankomst 15.55 en nätt resa på 10 timmar. För bästa komfort köpte jag en plats i 1:a klass "Observation car". Även om det var tidigt var det mycket folk där och kön till säkerhetskontrollen var ganska lång, men en polis vinkande fram mej, så jag kom snabbt in till plattformen.

Tåget var redan på plats och när jag frågade efter min vagn, visade en uniformklädd flicka att det var den sista vagnen, den med "panoramafönster" bakåt. Jag tittade in i den mörka vagnen, som mer såg ut som en boskapsvagn. Flicka tittade på mej och log.
- Det finns lyse i den också...

Efter en stund tändes lyset i vagnen och jag steg in, det var väl inte X-2000 klass, men stolarna var klädda i ett alcatara liknade material och jag slog mej ner på min plats, nr 7. Efter en stund kom ett gäng äldre män in i kupén, som senare visade sig vara pensionerade lokförare. De skulle ut på en återförenings utflykt. Själv kände jag den lite pirrande känslan när man ska ut på en resa till ett nytt mål.
Det är härligt att resa med bara det nödvändigaste i en liten ryggsäck, ta på sig sandaler, ett par 3/4 shorts en T-shirt och det viktigaste av allt min trogne följeslagare Tilly-hatten. Den har varit med på varje resa sedan 1993.

5.57 ryckte det till i vagnen och vi var på väg. Det var fortfarande ganska mörkt ute så jag lyckades efter vissa besvär fälla tillbaka ryggstödet och la Tilly-hatten över ögonen och slumrade till i ett par timmar. Första biten upp till Kandy reste jag redan 1980, den gången med ånglok, som nu var ersatt med ett disellok. Till en början är det lågland med öppna risodlingar på stora fält och vacker grönska med palmer i olika varianter. När vi närmade oss Kandy började vackra bergskullar dyka upp och tåget började sin klättring uppåt.

Att skriva ner allt i detalj nu skulle ta för lång tid och ingen kanska skulle orka läsa det, så det får bli en kort version nu.

Till att börja med skall nämnas det sträckan Kandy - Badulla räknas som en av världens vackraste järnvägslinjer och jag kan bara hålla med. Det var helt FANTASTISKA att se denna underbara natur. När man börjar vid kusten är det tropiskt klimat, sen blir det subtropiskt med regnskogar och sedan ändrar sig naturen att efter som man kommer högre och högre. Gummiträds odlingar, teakträd, te odlingar risfält, fukt, grönsaker, blommor i alla varianter mm mm.

En och annan turist steg på tåget och åkte några stationer. Några steg av i Hatton och jag tänkte då på att där bytte jag buss 1983, när jag var på väg att bestiga Adam's Peak 2243 m ö h. Nu när jag åkte på järnvägen som började byggas 1865 var vi som högst 1891 m ö h. vid Pattipola inte långt från HIGHLAND FARM, som vi besökte 1995.

Det blir mycket fakta här... Nåja efter Ella, med det kända vattenfallet steg de sista passagerarna av i "min" vagn, så sista biten kunde jag sitta längst bak och bara njuta av det vackra skådespelet som naturen gav. Kl. 15.55 gled tåget in på stationen i Badulla. Just in time. Bättre än SJ. Därfrån tog jag en threeweeler (tuc-tuc) till hotellet Green Wood Holiday Inn, som Mendis hade bokat, de kände ägaren lite.
Jag var väntad och fick mitt rum direkt. Efter en snabb kopp te fick jag skjuts till ett tempel för det var det enda jag han med innan mörkret kom. Efter den långa resan var det gott med en tidig middag och sedan krypa ned under filten, för här var det svalt, som en svensk sommardag...

Dagen efter var det frukost kl. 7.00 och sedan hade jag hyrt en bil med chaufför för att ta mej en bit och bland annat besöka en te fabrik. När vi svängde av från huvudvägen var vi på ca 800 möh och när vi på en slingrande väg uppmed bergssidan nådde fabriken var vi på 1200 möh.
Därifrån hade man en fantastisk utsikt där man bla såg hur järnvägen gick i en cirkel runt ett berg. Tydligen var detta ett av två ställen i världen man kunde se detta. Vad vet jag...

Efter en rundvandring och fått lite smakprover åkte vi vidare mot Wellawaya. På vägen gjorde vi ett snabbt stopp vid vattenfallen i ELLA.

Från Wellawaya tog jag bussen mot Matara. Vi åkte söderut mot Hambantota och det var när vi närmade oss gränsen mot Yala som det hände. När vi blev stoppade av soldaterna...

När han kommit fram till mej sa han:
-Not you, med ett leende.
-Do you have your passport?
Turligt nog hade jag tagit med det på rundresan, så jag räckte fram det, till honom.
- Ah, SWEDEN, have a nice holiday. Så fick jag tillbaka mitt pass.
När det andra hade gått igenom säkerhetskontrollen fick de gå på bussen igen och vi fortsatte vår färd mot Matara. Resan gick de sista timmarna längs med havet på sydkusten och efter ett bussbyte i Tangalla och ett i Matara anlände jag till Galle vid 6-tiden. 25 mil på 6 timmar...

På kvällen blev det besök av en av tsunamifamiljerna som vi har hjälp. De var mycket glada över att jag kunde komma även i år. Det bjöds på läsk, kaka och bananer. Jag hade med mej lite bilder och de fick även ett litet bidrag. Trots att vi egentligen har slutat med vår hjälp, så är det några som har fortsatt att sätta in en 50-lapp /mån.

Efter middag hos Monica och hennes familj övernattade jag där och tog sedan tåget till Colombo dagen efter.

Om man bara räknar tåg och bussbiljetter så gick rundresan inte på mer än 80:-...

Nu är jag tillbaka i Negombo igen och tagit ett bad i havet efter att Eric Suriasena hade bjudit mej på lunch. Ja kanske har nämnt att de har sålt Sunflower och nu funderar på att bygga ett nytt i Marawila, när kriget är över...

Endast 2 dagar återstår, men jag har hunnit med mycket ock känner mej i fin form, ingen värk i lederoch mjuka muskler. Vi får väl se hur det blir när man kommer hem till kylan.
Torsdag 12 Februari 2009 - Negombo
12/2-09

Långsamt gled jag genom vatten. Det enda ljudet jag hörde var från min egen andning genom snorklen. Taktfast tog jag mej fram och såg den rena bottnen under mej, endast några löv virvlade upp då och då.

Ovanför mej var himmelen mörk förutom månen och stjärnorna. Plötsligt kunde jag urskilja ett ljussken på avstånd, det började också bli djupare vatten. Jag simmade mot ljuset, som blev starkare och starkare. Jag kunde också uskilja något ljud. När jag var framme vid den runda strålkastaren tog det emot och jag kunde inte komma längre, så jag lyfte huvudet över ytan och då hörde jag ABBA-musik strömma ur högtalarna. Jag hade nått den bortre ändan av poolen...
Söndag 1 Februari 2009 - Sri Lanka
Snart är det dags att återvända till Sri Lanka.

På tisdag tar jag den vanliga vägen via flyg från Stockholm till Bangkok och sedan vidare på fredag kväll till Sri Lanka.

Det ska bli skön med lite semester i värmen.

Jag ska försöka skriva lite under resans gång och även lägga in lite bilder.