Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Härlig stad.

Så börjar då min vecka i New Orleans sakta lida mot sitt slut. I morgon eftermiddag tar jag mig ut till flygplatsen för att påbörja en lång färd ned mot Cartagena i Colombia. Jag har valt att ta den billigaste resan jag hittade vilket innebär ett långt stopp över natten på flygplatsen i Fort Lauderdale. Men förhoppningsvis hittar jag något krypin för att få några timmars sömn även där. Vi får se.

Avslutade min vistelse här i byn med att ta mig en tur på floden på en av dessa jazzkryssningar på gammal skovelbåt. Förr var det ångbåtar, men den tiden är nog förbi för någon ångvissla hördes aldrig. Däremot spelade ett band en hel del bra jazz och skovelbåtsfärden avslutades naturligvis med två gamla fina dängor. What a wonderful world och When the saint's go marching in. Passande slut på en vecka i New Orleans.

Annars har jag mest gått och insupit atmosfär och lyckönskat mig själv till att jag slutligen kom hit. Har längtat många år, även om staden aldrig hamnade på min bucketlist. Har bland annat tittat in på french market, som inte var något speciellt. Ramlade också in på New Orleans Jazz Museum och stod utanför och tvekade om jag skulle gå in. Till slut så valde jag att gå in och då visade det sig att kassaapparaten deras inte fungerade så det blev ett gratisbesök.

Annars är USA numera ett av de dyrare länderna för oss svenskar att besöka. I april 2008 var kursen 5.84 svenska kronor för en US$ och idag så betalar man 10.96 kronor för samma dollar. I princip dubbla kursen.

Hur som helst, trevligt har det varit och jag kommer länge komma ihåg den här tiden. Visst ja......det är ju inte bara jazz som utmärker New Orleans. Woodo och allehanda mystiska saker har ett starkt inflytande över folkloren här och var man går i de franska kvarteren dyker man på butiker som skyltar med woodoattiraljer.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan