Stöd Ukraina

Amandaeufrosynes blogg

Onsdag 21 December 2016 - Maldiverna
Resealbum: Maldiverna 2016

Guraidhoo

Vi lämnade Fulidhoo vid elvatiden i morse, nöjda över vad ön och omgivningen hade erbjudit. Det är en så pass liten ö att tre dagar där är tillräckligt, trots att jag inte tackar nej till att stanna där lite längre men då vi är beroende av båttiderna för att resa blev det tre dagar.
Vi kom till Maafushi i väntan på att bli upphämtade från jettyn av de från hotellet. Väl där träffar vi på vår nyfunna vän Mattey, ägaren till Maafushi Inn som vi bodde på tidigare. Det var så roligt att se honom igen!
Vi blev upphämtade efter cirka 20 minuters väntan och var då på väg till Guraidhoo. Väl där blir vi bemötta med drinkar och det ser mysigt ut där vi sitter med utikt mot två öar och fina rev. Efter ett tag får vi reda på att hotellet inte har något rum till oss (trots att vi bokade i september) utan vi kommer få bo på ett annat hotell, hostel. Vi tänkte att vi vill se det innan vi betalar och rummet var okej, inte direkt det vi bokat på det första hotellet med havsutsikt, dubbelsäng eller så utan ett enkelt rum längst huvudgatan på ön. Det fungerar! Vi blir sedan guidade runt ön som är mellanstor av de tre öarna vi nu har besökt. Det finns en strand men där behöver man bada med täckta axlar och shorts eftersom sharialagar gäller i hela Maldiverna och man enbart får bada med bikini på utsatta bikinistränder. Det fanns en bikinistrand försäkrade hotellet sig om när vi varit i kontakt med dom, den fanns på samma ö som picknickön, vi kunde gå och kolla sen. Det kändes helt okej att vara här men när vi precis kommit från en paradisö till en ö som egentligen tyvärr inte var speciellt vacker blev jag lite besviken, jag hade hoppats på mer. Kanske jag blev besviken på grund av händelsen med boendet också och att det påverkade min syn på ön.
Vi vadade ut till bikini-/picknickön och fann egentligen ingen strand. Det var döda koraller och stenlängder överallt, var skulle vi ligga? Vi gick runt ön och hade vi inte haft på oss flipflops hade våra fötter varit inlindade och omlagda vid det här laget, väldigt vasst underlag. Till råga på allt såg vi en havsorm som ringlade sig längst botten, det blev inte mer inbjudande att ta ett dopp. Lätt besviken över denna ö gick vi tillbaka och funderade på hur vi skulle lösa denna vistelse, vi ska stanna här till den 26 december och sedan hem var tanken. På väg tillbaka till rummet mötte vi två finska bröder som också var på genomresa. De berättade att de blivit av med pengar och blivit erbjudna att köpa knark inte långt från där vi nu stod och pratade, jag tror det var det som var droppen för mig. De berättade att lokalbefolkningen hade sagt åt den ena broderna att han inte borde ha rytit ifrån till mannen som ville sälja knark eftersom de var väldigt farliga män och att gå omkring på en liten ö med farliga män, där man kan bil av med reskassan och knappt ligga och sola eller bada någonstans kändes som att "nej, här ska vi inte vara". Jag är ganska besviken på det eftersom jag hade lite höga förväntningar på ön, hade hoppats på att det skulle vara underbart och att dagarna här skulle vara minst lika fantastiska som föregånde dagar men jag hade fel.
Kim kontaktade vår vän Mattey från Maafushi och han ordnade så att vi skulle få komma och bo på hotellet på Maafushi så vi åker dit i morgon.
Det här var inte vad vi hade planerat men ibland blir det så också. Många människor har nog väldigt fina upplevelser av denna ö, tyvärr var den ingenting för oss.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Guraidhoo
7 år sedan
Dagarna på Fulidhoo
7 år sedan
Fulidhoo - paradiset på jorden
7 år sedan
Maafushi
7 år sedan
Framme!
7 år sedan