Stöd Ukraina

Amandaeufrosynes blogg

Tisdag 20 December 2016 - Maldiverna
Resealbum: Maldiverna 2016

Dagarna på Fulidhoo

Livet på Fulidhoo är underbart! Vi kliver upp tidigt för att gå en sväng runt ön (600 meter lång och 200 meter bred) innan frukosten serveras. Åh, vad jag önskar att jag kunde laga roshi och mashuni! Mashuni består av tonfisk, kokosmjölk, lime, lök och något annat gott som bara gifter sig tillsammans med roshi, ett tunt bröd som man äter det tillsammans med. Mums! Dagarna spenderar vi på bikinistranden, den ligger skymd och en liten bit bort från den lokala stranden där lokalbefolkningen badar. Fantastiska palmer som man bara ser på vykort eller när man söker på internet efter "paradisresemål". Som den klätterapa Kim är, var han självklart snabbt uppe i den ena palmen som sträcker sig ut över vattnet. Vi mår väldigt bra här! Egentligen skulle vi ut på en tur för att simma med valhajar i går men på grund av en miss i kommunikationen mellan de som jobbar på vårt hotell blev det inte av, istället åkte vi på en snorklingtur i dag där såg sköldpaddor, delfiner som simmade och hoppade vid båten och så simmade vi med hajar, nurse sharks, som nådde en storlek på cirka tre meter (!). Häftigt värre.

I går överraskade hotellet med en typisk maldivisk middagsbuffé som serverades på stranden. Det var otroligt uppskattat och väldigt gott! Innan detta hade fiskarna kommit in till hamnen med dagens fångst där de rensade den och matade stingrockor med det. Både Kim och jag provade på att mata rockorna från handen. Det var spännande och jag personligen har lite respekt för dom så jag var ganska nervös men lyckades än dock. Stingrockor är fantastiskt härliga att känna på. Ovansidan är ganska hård men slät medan magen känns lätt slimig och len.
I morgon bär det av till nya äventyr, Guraidhoo, den sista av de tre öar vi planerat att besöka. Blir spännande!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Guraidhoo
7 år sedan
Dagarna på Fulidhoo
7 år sedan
Fulidhoo - paradiset på jorden
7 år sedan
Maafushi
7 år sedan
Framme!
7 år sedan