Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 24 Juli 2019 - Warszawa

Grått och trist Warzawa.

När jag lämnade Kiev så hade jag fortfarande kvar några timmar av dagsljus. Mil efter mil av tallskog, uppbrutet då och då av sädesfält, var vad jag såg. När jag sedan vaknade till en ny dag och ett nytt land, så hade tallskogen försvunnit medan sädesfälten fanns kvar.

Anlände till centralstationen i Warzawa vid tio-tiden vilket var en utmärkt tid. Att hitta en bankomat var inga problem, men sedan så började eländet. Försökte få tag i en tågbiljett till Vilnius i morgon då jag ändå var vid stationen, men det visade sig vara omöjligt. Av någon anledning så går det inga tåg mellan de två städerna. Förut har det tydligen funnits tåg på helgerna, men inte ens dessa finns kvar.

OK tänkte jag, då får jag lösa resan på annat sätt lite senare och knallade iväg till mitt boende som låg 3-4 kilometer bort. Jag följde google maps, men de är inte alltid helt tillförlitliga och jag hamnade några portuppgångar fel. Men eftersom jag hade adressen så löste det sig och jag hittade till slut rätt. Men ingen öppnade när jag ringde på och inget svar heller när jag ringde det telefonnummer som fanns angivet. Det var först när jag skickat ett SMS till numret som jag blev uppringd. Det visade sig att jag var inbokad hemma hos en familj och att de alla var på sina arbeten. Nåväl, efter ett bra tags väntande kom grabben i familjen och släppte in mig.

Det här med att bo inneboende har jag varit med om förut och det kan fungera bra ibland och sämre ibland. Framför allt är det bra om man vet om det i förväg, men i det här fallet var det inte glasklart.

Hade inte hunnit få mig något i krubban, så efter att jag fått min nyckel så drog jag ut på stan och hittade en vietnamesisk restaurang. Tillbaka till järnvägsstationen sedan för att se om det gick att få tag i en biljett till någon annan stad i Litauen. Men de här damerna i biljettkassorna är inte att leka med. Ingen engelska kan de och allmänt otrevliga. Jag kan förstå att man inte behärskar engelskan och därför blir osäker, men barsk och otrevlig behöver man inte bli.

På internet hittade jag uppgifter om att det skulle finna en busstation alldeles bredvid järnvägsstationen, så jag letade mig dit. Det visade sig vara en vanlig busshållplats bara och ingen hjälp för mig. Borta vid Zachodnia fanns det däremot en riktig busstation med bussar till Vilnius, så jag knallade bort dit och kollade läget. Hamnade återigen hos en sur dam som i alla fall pratade knagglig engelska. Det fanns några avgångar men det var betydligt dyrare än att boka online så jag lämnade den sura damen ifred.

Jag tillryggalagde säkert en dryg mil gående igår i min jakt på boende och biljetter. Idag får det bli lite lugnare. Började dagen med att boka bussbiljetten till Vilnius online, så är den saken ut världen. Efter en frukost så knallade jag bort till floden Wisla och följde sedan denna söderut en bit innan jag vek av in till gamla stan. Brorsan och jag stannade till här i stan för 33 år sedan och jag kommer ihåg att gamla stan var vacker och trevlig. Så nu sitter jag på en servering vid ett torg och intar en Zamkowe medan jag väntar på att ett lätt strilande regn ska avta.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan