Stöd Ukraina

Fnms blogg

Måndag 7 Januari 2013 - Bunyonyi
Resealbum: Amazing Africa

Gorillor!

Hej hej!

Sitter vid lake Bunyoni sjukt nöjd efter en fantastisk dag med härliga gorillor.
Men för att börja från början så kom vi hit för 3 dagar sedan, väldigt trevlig sjö perfekt för bad och kanotpaddling.

Trots detta stack 12 av oss till Rwanda första dagen, besökte en kyrka där tusentals människor dog under inbördeskriget.
Folk hade sökt skydd i kyrkan men det hjälpte inte då de kastade in granater och sen torterade de överlevande till döds.
Besökte massgraven där det fanns hylla efter hylla med döskallar och ben, sjukt.
Åkte vidare till dåtida hotell Rwanda där de folk som faktiskt sökte skydd här överlevde, de drack vattnet i poolen och höll sig inne och lyckades klara sig tills hjälp kom.
Besökte genocide memorial där man kunde läsa sig till allt det hemska som hänt och även se bilder. Över 1 miljon människor fick sätta livet till. Helt galet.

Efter dessa tråkigheter blev det en slappdag i solen vid sjön, perfekt när man har kock med sig som matar oss 3 gånger om dagen med :)

Idag har då färden gått till de dimmiga kullarna med gorillor.
Vi fick gå upp kl 4:30 för att efter frukost åka till samlingsplatsen som låg 2,5 timmar bort.
Efter genomgång så va det bara 2 tjejer från Australien och jag som skulle va vår grupp, perfekt då man annars är 8 pers.
Vi åkte till en by och började därifrån vår vandring tillsammans med vår guide, vakt och en kille som bar min väska, bra spenderade 20 us dollar då man fick mycket hjälp.
Första 30 min va okej då vi gick mellan grönsaksfält och hus, se blev det brant uppför i 1 timme och 30 min i djunglen.
Där hade våra 2 killar som va förtruppen hittat gorillorna så vi klättrade uppåt och fick ganska omgående se en 10 mån baby i ett träd och mamman nedanför. Coolt!
Gick vidare och fick se ytterligare baby och mamma, ungen lekte i gräset och va väldigt nyfiken på oss :)
Sen va det dax att kolla in Mr. Silverback him self på 350 kg, jösses vilken pjäs.
Han skrämmde oss genom att komma mot oss skrika för att sen sätta sig ner för att käka gräs, går knappt att beskriva kännslan men helt fantastiskt i alla fall.
Sjukt häfigt att bara sitta och se på när dessa stora djur sitter helt lugnt och käkar gräs.
Fick se 2-3 gorillor till och efter 1 timme va det dax att säga hej då och klättra ner till byn igen.
Träningsvärken i morgon är självklar men detta är bland det häftigaste jag sett så de va klart värt det :)

Ha det gott!
Dela med andra:    

Kommentarer
Visser säger:
Jag kan tänka mig att det är något av det häftigaste som finns att möta gorillor. Så stora och skrämmande men samtidigt stillsamma gräsätare som påminner lite om oss.
Väldigt roligt att du delar med dig, fortsätt gärna med det.

Andreas
Postat 2013-01-09 22:54  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Namibia, klar favorit!
11 år sedan
Okavango Delta
11 år sedan
Vattenfall och lejon :)
11 år sedan
Underbara Malawi
11 år sedan
Trubbel i Paradiset
11 år sedan