Stöd Ukraina

Fnms blogg

Tisdag 22 Januari 2013
Resealbum: Amazing Africa

Trubbel i Paradiset

Hej hej!

Längsta resdagen hittills blev mellan Arusha och Dar es Salaam på 15 timmar, trötta slängde vi upp vårt tält på stranden där vårt camp va.

Dagen efter åkte vi till Zanzibar för sol och bad :)
Började med en natt i Stone town. Gjorde en spice tour där vi kom iväg och kollade på kryddor och massor av frukt. Kollade även runt i stone town och besökte stället där de sålde slavar.
Stan bjöd på en skön känsla, nästan lite som i Karibien.
Åkte vidare till Nungwe för kritvit sand och turkost vatten, trevigt sällskap och god mat.
Massage och goda drinkar blev det oxå så klart och på 3:e dagen åkte jag med 5 nya på vår trip och 20 andra ut på snorklingstur.
Blev en 2 timmars båtfärd innan vi kom fram till snorklingsstället, va inte jätte impad men de fanns en hel del fisk och sjöstjärnor.
Vi grillade tonfisk på båten och käkade lunch sen va det dax att åka tillbaka.
Första timmen gick bra, de blåste en del så vågorna va hyfsat höga.
Vi styrde närmare land för att komma in på lugnare vatten, jag kollade bakåt och fick se en stor våg komma mot oss. Hann precis plocka åt mig mina saker innan vågen slog in i båten bakifrån. Inom loppet av 5 sekunder hade båten blivit fylld med vatten och sjunkit. Jag hade turen att sitta på den sidan som gick ner sist så satt mig på utsidan och hoppade ner i vattnet.
Fastnade i de stora vågorna och lyckades efter nån minut ta mig in mot lugnare vatten. Överallt simmade folk, chockade så klart. Sakerna från båten flöt omkring och även brädor hade lossnat och folk klängde sig fast på dem. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Är sjukt glad över att man är bra på att simma, Rashika som jag reser med skull varit med och kan inte simma, de hade varit katastrof.
Ingen hade flytväst på sig, smart nog hade de bundit ihop alla så när vi väl kom fram till dem i vattnet så gick det inte att få loss dem. Folk klängde sig fast vid dem i stället.
Vi såg land långt bort och jag försökte få folk organiserade så att vi kunde simma ihop dit, men de flesta va så chockade så de gick inte att nå fram.
Efter 5 minuter såg vi en annan båt komma så vi började simma mot den i stället. Efter ett tag kom ytterligare en båt så vi delades upp på dessa båtar och började färden tillbaka.
Många hade förlorat allt de hde tagit med sig, kameror, telefoner, pengar, kläder m.m Jag hade turen att bara bli av med shorts och solglasögon.
Blev en lång timme tillbaka och styrde direkt mot mina vänner och baren för en rejäl drink.
De som förlorat saker fick åka till polisstationen för att göra en anmälan.
Rena turen att ingen blev alvarligt skadad och att ingen fastnade under båten, hoppas att de fom nu använder flytvästarna och bara låter erfaren personal ta med turister ut.

Lämnade Zanzibar med blandade känslor och åkte tillbaka till Dar es Salaam.

Kram Madde
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Namibia, klar favorit!
11 år sedan
Okavango Delta
11 år sedan
Vattenfall och lejon :)
11 år sedan
Underbara Malawi
11 år sedan
Trubbel i Paradiset
11 år sedan