Stöd Ukraina

Trixies blogg

Onsdag 6 April 2011

Godaste Fish 'n Chipsen i London?

Jag har snart ätit upp all fish ’n chips som finns i London. Nåja, jag har snart prövat alla former som finns och jag kan konstatera att det finns otaliga varianter av denna brittiska nationalrätt som serverades redan 1860 i London.
Fish and Chips är en rätt som består av fritierad fisk (torsk, kolja, rödspätta) som doppats i batter – en smet av vatten, mjöl, bikarbonat och vinäger. Potatisen eller the chips ska vara stora och tjocka. Tillbehören är mushy peas (torkad märgärta som blötlagts och sedan kokas med salt och socker) och tartarsås (en majonnäsbaserad sås som innehåller inlagd gurka, kapris, lök och persilja). Ibland serveras vanliga gröna ärtor till. Och naturligtvis ska man droppa över lite maltvinäger och salta efter behag.
I jakten efter den bästa Fish ’n Chips i London kan jag faktiskt hålla The Rock and Sole Plaice som klar favorit. Den ligger på 47 Endell Street i Covent Gardenoch det sägs att den öppnade 1871. Här kommer en rapport mitt senaste besök:

Den lilla restaurangen är fullproppad med gäster men snabbt lyckas personal dela på ett bord och jag får sitta bredvid tre amerikanska flickor som omsorgsfullt och lite nervöst läser menyn. Jag väljer varianten med cod (torsk) och ett glas vitt vin. Flickorna undrar om det är det mest traditionella man kan äta och det får jag väl medge. Jag får vänta högst fem minuter innan en stor portion ställs framför. Frityrsmeten eller the batter är frasig och fisken är hel men faller lätt i bitar när jag sätter gaffeln i den. Chipsen är stora som filttofflor men med lagom sälta och det gröna ärtmoset är smaskigt. Jag hoppar över tartarsåsen och droppar över lite vinäger istället. Det smakar fantastiskt men tyvärr orkar jag bara äta upp halva portionen. Killen som dukar av blir bekymrad och undrar om något är fel. Men det var det inte, det är nog den godaste Fish ’n Chips jag någonsin ätit, det är nog bara tidningspappret som saknas.
Dela med andra:    

Kommentarer
Trixie säger:
Har du testat Sunday roast? Kan var otroligt gott och prisvärt.
Postat 2011-04-06 22:31  Anmäl
Ingemar_e säger:
Är väl ungefär detta som kan vara god mat i England, förutom de internationella restaurangerna!
Förlåt, men jag tycker så.
Postat 2011-04-06 22:12  Anmäl
Trixie säger:
Där har jag inte varit - ska lägga det stället på minnet.
Tack!
Postat 2011-04-06 15:21  Anmäl
Peter62 säger:
Kan ge ett till tips på bra fish & chips-ställe .
Doggetts Coat & Badge. bara en liten bit från Tate Modern
Suverän fisc & chips ,enligt mig .
Postat 2011-04-06 15:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet