Stöd Ukraina

Marikas blogg

Onsdag 6 Februari 2008

Försäkringsersättningar?

Man har råkat ut för det själv och man hör hela tiden andra som drabbas.... Försäkringar som inte gäller när det väl kommer till kritan!

Tänkte vi kunde skapa en blogg där vi kan tipsa varandra för att inte begå samma misstag?

Själva var vi på semester till Mallorca när vår son var 10 månader. Vi hade köpt dyr försäkring från Europeiska som skulle ge oss ny resa om "resans syfte inte gick att genomföra" under mer än halva vistelsen.

Detta var vad som hände oss:
Dag 2 fick sonen hög feber och ville inte äta. Vi uppsökte hotellets läkare som konstaterade halsfluss! Sonen ordinerades sängläge i en till två dagar tills febern gått ner (nåt annat var inte möjligt heller för han var helt borta i feberdimmorna). Resterande dagar skulle vi undvika solen då han åt penicillin... allt detta fick vi skriftligt intyg på.

Att inte kunna bada och sola på en veckas solsemester tycker då jag är att man "inte kan genomföra resan syfte"! Tyvärr tyckte inte försäkringsbolaget likadant. Vi fick ersättning för sonens biljett (som ju inte kostade mer än några hundringar pga hans låga ålder och då han sov i vår säng). Vi fick också dagsersättning för en av oss vuxna under de dagar han var sängliggandes (2 dar). That´s it! Ingen ersättning så FAMILJEN kunde göra en ny resa...

Vi tyckte ju så klart att hela resans syfte gått om intet för både mamma, pappa och barn men så var inte fallet alltså. Hur kul är det att vara ute och sola och bada ensam när barnet är sjukt och den andre föräldern är inne? Tror försäkringsbolagen verkligen att man då som den ena föräldern går ut och njuter och har det skönt när de övriga är på rummet?

Om det nu är sådana här regler så borde de ju rimligtvis upplysa om det lite tydligare!! Vi åkte i tron om att vi skulle få en ny resa om någon blev sjuk mer än halva tiden ( och den risken är ju väldigt stor när man reser med småbarn).

Hörde också talas om en familj där pappan betalade sonens (som var i övre tonåren) resa, en resas som han gjorde med sina kompisar, med sitt VISA-kort (försäkringen gäller ju hela familjen). På resan bryter sonen benet MEN försäkrigen gäller inte! Varför? Jo föräldrarna var inte med på resan. Försäkringen gäller bara om barnen åker tillsammans med föräldrarna!
Det blev en dyrköpt erfarenhet för denna familjen...

Berätta gärna om du drabbats av försäkring som inte gäller så kan vi andra undvika att göra samma misstag. Nu hoppas jag givetvis att vi alla ska slippa råka ut för något men tyvärr händer det "incidenter" allt för ofta.

Take care out there! / Marika
Dela med andra:    

Kommentarer
Kustaffe säger:
Tyvärr så är det väl så att varje försäkring har mycket vacker text på vad försäkringen täcker men är inte specileet upplysande om undantagen, de får man veta när man ställer krav på ersättning för då letar de rätt på kryphålen som de kan finna för att betala ut så lite som möjligt. Detta gäller alla försäkringar så helgarderad lär man aldrig bli, likväl som man många gånger blir lurad när man handlar prylar på sina resor så blir man lurad av sina försäkringsbolag. Blev själv av med min kamera i säkerhetskontrollen i Rom och den fick jag naturligtvis inte någon ersättning för eftersom denna var stöldbegärlig. Jag frågade om det hade gällt detsamma om de stulit mina kalsonger för de måste ju oxå då varit stöldbegärliga men på det fick jag aldrig något svar.
Postat 2008-02-16 14:45  Anmäl
Legusta säger:
Jag var i Thailand på rundresa bla annat på Koh Samui och min resekamrat råkade ut för att bankomaten åt upp kortet då vi i samma stund skulla ta ut pengar för ett nytt boende och betala ett nytt 4 stjärnigt hotell och samtidigt boka en utflykt ut i skärgården.

Vi kunde få ut nödpengar på kortet efter 4-5 dagar men bara genom Thailändsk bank och via Western Union som hade en riktigt uruselt kurs, vi skulle få mindre än 50% av kursens värde om vi växlade pengarna och då drog vi oss ur och väntade hellre på ett nytt kort.

Vi pratade med hotellet som lovade oss att bo kvar till vi betalade efter 6 dagar, det var inga problem. Vi fick då också höra att garantin genom olika banker var mycket olika beroende på kort och avtal.

Men som tur hade vi en liten personlig bank som man kunde ringa vår handläggare direkt som ordnade allt, mycket bättre än en stor bank där man kommer bort i mängden och inte får lika hög personlig service.

Efter detta så lärde vi oss att ha din internetdosa med dej så kan du göra en överföring på nätet till ett annat kort direkt eller ha med dej ett extra kort som du kan utnyttja i nödfall.
Postat 2008-02-06 23:39  Anmäl
Ulleb säger:
För ett antal år sedan. På vår bröllopsresa i Turkiet fick min man ligga på sjukhuset i två dygn pga vätskebrist (tror vi, läkaren trodde först hjärnblödning sedan att han fått en traumatisk chock. Det skulle väl va att han insåg vem han gift sig med =) Sedan ett par dagar efter hoppar en stor kille på min sons huvud i poolen och han får hjärnskakning. In på sjukhuset igen. Denna gången bara ett dygn. Men fick läkar besök en dag efter igen pga att han fortsätter spy och klarar ej av ljud och ljus. Dottern får feber och blir genomsökt på sjukhuset när vi ändå låg inne med vår son. Detta var som ni kanske förstår mitt livs värsta resa! När vi kom hem fick vi köra direkt till sjukhuset hemma i Sverige. Där de lade in min son i 2 dagar, i isolering pga av vi varit utomlands..Vi hade dubbel försäkrat oss. Vilket gjorde det svårt vem som skulle betala! Men vi fick inte mkt för det var tre personer som varit sjuka. Det räknades inte ihop, alla 3.Utan det började en "ny" period när nästa blev sjuk..Vi andre som var friska kunde ju fortfarande ha semester enligt försäkringsbolaget! Trotts att de först trodde min man hade hjärnblödning och både min man och son fick order av läkaren att hålla sig i skuggan.... Nä det är nog inte ofta man får ut ngt av sina försäkringar! Det låter alltid så bra när de köps...
Postat 2008-02-06 22:42  Anmäl
Luffarn säger:
Tro inte att du är skyddad mot ficktjuvar av alla försäkringsbolag! Folksam kräver att du:
skall se att någon tar din plånbok
skall ligga på marken när det sker
skall kunna beskriva den som tog den
Min erfarenhet av Folksam när jag blev av med det mesta i St Petersburg (ingen ersättning). Jag har bytt bolag direkt
Robinson-Björn
Postat 2008-02-06 17:37  Anmäl
Marika säger:
Hittade lite tips från kortföretaget American Express som för övrigt är det enda kortföretaget som erbjuder även reseförsäkring via sin guld kort.

American Express försäkringstips i samband med resa:

• Ta reda på vad din hemförsäkring täcker i samband med resa. Ladda ner och skriv ut aktuella villkor från försäkringsbolagets hemsida och ta med på resan.

• Betala resan med ditt kort och ta reda på vad och vilka familjemedlemmar som täcks av kortets reseförsäkring. Ladda ner och skriv ut aktuella villkor från kortbolagets hemsida och ta med på resan.

• Kom ihåg att begära läkarintyg med namn på behandlande läkare och spara kvitton på alla utlägg om du blir sjuk innan eller under resan.

• Om du skulle bli bestulen under resan; Gör alltid en polisanmälan och spara kvitton från eventuella inköp.

• Kontakta transportören (flygbolaget, bussbolaget etc.) om du eller ditt bagage skulle bli försenat eller skadat och spara alla kvitton från eventuella utlägg samt bekräftelse från transportör som beskriver vad som hänt.

• Ta kopior på alla värdehandlingar som pass, biljetter och betal- eller bankkort och förvara kopiorna avskilt från originalen.

• Lägg in alla viktiga nummer i din mobiltelefon samt ett dokument (gärna i två kopior) med nummer till ditt kortföretag, försäkringsbolag, bank, SOS International samt nummer för att kunna spärra alla kort samt mobilen
Postat 2008-02-06 15:17  Anmäl
Robb säger:
Bra marika.
Vi tvistar just nu i ett fall där jag skadats i thailand och av läkare blivit hemskickat en månad tidagre än beräknat. jag reste delvis i tjänsten så jag går på tjänsteförsäkring.
Min familj som rest ner för att vara med mig går på hemförsäkringen och nu får vi veta att de inte får avbryta sin resa i förtid och resa hem.
de skall enl Läns f. sitta kvar i thailand när mannen reser hem oförmögen till personlighygien och påklädning.???
Jag har frågat om det gällt samma om jag dog men det har de inte kunnat svara på.
Så nu vill de inte betala familjens kostnader för ombokade biljetter 13000.- samt en månads tidig avbruten resa...
men jag ger mig inte. man kan gå till ARN och det skall jag göra.
Robin
Postat 2008-02-06 09:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet