Stöd Ukraina

Roys blogg

Onsdag 11 Maj 2011

Flugfiske och blitzturism i Parc Nacional des Pyrénées, franska Baskien

Vi anlände Toulouse flygplats i 30-gradig värme, hämtade vår hyrbil och drog söderut mot Pyrenéerna och slottet Les Fontaines d´Escot, vårt "chambres d'hote" vid invid floden Gave d´Aspe i Parc Nacional des Pyrénées.

Där väntade vår middag, hemlagad av vår engelska värdinna, Corinne.

Bilderna är inte av så hög standrad, tog med mig en mycket enkel kamera (ifall jag skulle hamna i plurret när jag vadade...)



Nästa morgon for vi uppströms med vår fishingmobile till byn Bedous för att skaffa fiskekort och köpa matsäck på marknadstorget. Området känns helt orört av turismen och befriande rent från "attraktioner".



En fröjd av köpa mat till matsäcken på marknaden. Korvar, ostar, jordgubbar, färskt bröd...


Sen prövade vi fisket i floden invid slottet, sköna timmar invid det kristallklara vattnet.

Efter några timmars fiske delade vi på matsäcken under träden invid ån...



Sedan följde några sköna dagar vid vattendragen i området, vi pilade hit och dit med vår fishingmobile och begreppet "blitzturism" myntades...

Söker ni orörd bergsnatur och genuina områden att uppleva, så kan vi varmt rekommendera franska Pyrénéerna, bil är ett måste för det är stora avstånd bland bergen.


Vårt hem i Pyrenéerna, Les Fontaines d´Escot, både enklare lägenheter och mycket välutrustade, bekväma rum. Värdinnan Corinne gav oss all möjlig information vid bokning och hjälpte oss tillrätta bland bergen.

Mer information och bokning:
http://www.fontaines-escot.fr


Dela med andra:    

Kommentarer
Hejsan!
Mitt namn är Ida och jag är en äventyrstokig tjej som just nu utbildar mig till safariguide via Grimslövs folkhögskola. Mitt klassrum är dock i fantastiska Afrika. Hoppas att allt är bra med dig!
Jag håller på att skriva ett projektarbete ’’Ersätt solstolen med äventyr’’. Projektets syfte är att upplysa människor om fördelarna med att åka på en äventyrsresa.
Jag skriver bl.a. om mitt äventyr när jag tog mig an att bestiga berget Kilimajaro.
Just nu behöver jag personer som åkt på äventyrsresor med resebolag och/eller egna äventyrsresor (ex. safari, klättring, vandring) att intervjua. Och jag såg på reseguide.se att du varit på en del äventyr. Så jag tänkte höra med dig om du vill hjälpa mig och svara på några frågor till mitt projektarbete?

Vad har du gjort för äventyrresor/äventyr?
Varför har du valt att göra en äventyrsresa istället för att åka på en charter och ligga på solstolen?
Har du rest med några resebolag eller har det varit egna äventyrsresor?
Finns det något med det äventyret som du hade velat förbättra och i så fall varför?
Skulle du rekommendera andra att göra det du har gjort och varför?
Vad har det givit dig och vad tror du det kan ge andra?
Om du fick önska ett äventyr som ett resebolag skulle anordna, vad skulle det vara, tips och idéer?

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara på dessa frågor och du får gärna höra av dig om du har några frågor.

Med varma hälsningar Ida Novella Solwing
Postat 2017-08-28 14:45  Anmäl
Ziesta säger:
Fantastiskt vad grönt och vackert! Den delen av Frankrike har jag missat.
Postat 2011-06-10 11:05  Anmäl
Laplander säger:
Härligt! ser fantastiskt fint ut med en resa till de franska bergsområdena och de klara älvarna, skulle själv inte ha nåt emot att lägga en resa dit måste jag säga,verkligt fina o inspirerande bilder.
Postat 2011-06-09 01:30  Anmäl
Marika säger:
Härligt Roy! Utan att ens vara intreserad av fiske har jag nu varit på en "fiskeresa" genom dina härliga bilder, tack för trippen och trevlig sommar!
Postat 2011-06-08 14:12  Anmäl
Ellinor säger:
Det där ser inte alls dumt ut Roy! Och lite fiskelycka hade ni ju också! :)
Postat 2011-06-05 16:03  Anmäl
Lengan säger:
Väldigt vackert! Förstår att det måsta vara en enorm energipåfyllning för själen :)
Postat 2011-06-04 11:02  Anmäl
Karinlorvik säger:
Vilken underbar natur att vistas i, jag førstår att ni "mådde" dær ...
Postat 2011-06-04 11:02  Anmäl
Rolf_52 säger:
härlig fisketur i skön baskisk natur...man förstår varför Hemingway fiskade i Baskien på tjugotalet...
Postat 2011-06-04 10:35  Anmäl
Sierra säger:
Vilken läckert område att blitzturista i, som gammal storfiskare blir man på hugget....
Jag känner dessutom igen dina polare :-)
Postat 2011-06-04 09:20  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Roy
Roy säger om sin bild "Parc National des Pyrénées ":
Ja, jag kan varmt rekommendera detta natursköna område. Väldigt orört och få "utländska" turister. Och närande bergsmat....
18 september 2013 09:01
Dodi
Vilken härlig natur där är, vattnet så klart och grunt att man kan se stenarna på bottnen, fin bild!!
29 juni 2013 10:48
Rolf_52
mmm...cheeses!
7 juni 2011 20:55