Stöd Ukraina

Marikas blogg

Onsdag 30 Januari 2008

Filmtips!

Såg häromkvällen en jättebra och tänkvärd dokumentär på SVT2, "Den gyllene stranden" av Hans Wester. Filmen tar tittaren med till en liten strand i Indien för 20 år sedan. Vi får följa med Hans som gör sitt första stopp här på sin planerade jorden-runt-resa. Hans lär känna en familj och blir kvar hos dem i ett år innan han reser hem igen. Vi får sedan följa med Hans tillbaka till "den gyllene stranden" och hans vänner där och följa utvecklingen och massturismens påverkan under de kommande 20 åren!

Filmen är verkligen intressant och tänkvärd och ger en bild av hur vi turister kan upplevas och vad förändringarna innebär för invånarna. Läs mer om filmen här:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81516&a=1031788&lid=puff_1035389&lpos=...

Filmen kan ses direkt på webbtv (via länken ovan) eller enligt följande:

Sändningstider: Den gyllene stranden
SVT2 Söndag 27 jan 2008 kl 20.00
SVT2 Torsdag 31 jan 2008 kl 15.55
SVT2 Lördag 2 feb 2008 kl 15.25
SVT24 Lördag 2 feb 2008 kl 21.00
SVT HD Lördag 2 feb 2008 kl 21.00
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Tack, toppentips!
Postat 2008-01-31 08:29  Anmäl
Oxen säger:
Äntligen ett dokumentärt tips! Gillar dokumentärer! Såg en i kväll på uppdrag granskning som handlade om bankernas fondavgifter. Såg ni den? Det var ju rena svindleriet. Nu går jag över till högriskaktier istället o därmed basta! Ha det bra! Benny (Oxen)
Postat 2008-01-30 21:37  Anmäl
Legusta säger:
Tack för tipset jag slukar alla resereportage
Postat 2008-01-30 19:12  Anmäl
Daikokoro säger:
Tack Marika! Det var en bra film som jag missat. Både sevärd och tänkvärd!
Postat 2008-01-30 12:07  Anmäl
Peterdykare säger:
Hej marika !
ja och alla ni andra med förstås .
Ja den var ruskigt bra och den är som "mitt" thailand det är vad jag har sagt förut turismen är inte alltid så genomtänkt och positiv speciellt när man inte respektrerar folks religion och seder och bruk utan klampar in med dunder och brak slänger ner sin backpack och tycker att här kan vi hjälpa till men många gånger så är kanske deras liv mer innehålls rikt och lyckligt än vårat stressade karriärsamhället .
Vem f.n har sagt att vi kan hjälpa dom när det kanske är så att deras liv att föredra ?
När man kommer till en plats där kanske inte så många turister varit förut så ser man ett genuint leende men kom till patong/kanarieörna idag så skiner leendet med ett dollar grin på dom flesta tyvärr
Postat 2008-01-30 10:01  Anmäl
Robb säger:
en engagerad Marika, härligt.
Postat 2008-01-30 01:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet