Stöd Ukraina

Harrieths blogg

Söndag 13 September 2009 - Nasca

Fantastiska linjer

Nazca ar mest kant for de mest otroliga linjer i olika formationer som Nazca folket skapade for mer an 1000 ar sedan. De ses bast fran flygplan och mina reskompisar var sugna pa detta. Sjalv visste jag redan innan att jag inte ville eftersom jag last att det kunde bli mycket skumpigt i dessa plan. Jag bokade darfor en guidad tur per bil och det slutade med att vi alla tre akte med. Tidigt pa morgonen hamtade var mycket engagerade guide oss. Han gav oss en helt otrolig visning av bade Pasca och Nazcalinjerna samt ett museum som berattade om Maria Reich som var en tysk forskare som agnade sitt liv at att forsoka utforska och bevara linjerna. Trots att vi inte kunde se sa mycket av linjerna, de ses nastan bara fran luften, sa kanns det som att vi fick sa mycket mera.

Nazcainjerna/formationera bestar av mer an 800 figurer och linjer i variernade storlek. Formationerna avbildar djur, cirklar fyrkanter etc. Bl.a en kondor med en vingbredd pa mer an 130 m. De aldre pascalinjerna kan ses fran marken och ar betydligt aldre. De gjordes av Paracasfolket, som vandrat in fran kusten, 200-400 ar fore kristus. Paracas blandades sa smaningom med Nazcafolket, som overtog traditionen. Det finns massor som man skulle kunna skriva om dessa linjer men eftersom tiden for hur lange jag far ha datorn rinner ut sa blir det inte nu. Det fins massor av info om Nazcalinjerna som den som ar intresserad kan lasa for att fa veta mera.

Nacza var en mycket trevlig liten stad dar i enkelt kunde ta oss runt pa egen hand aven pa kvallstid. Ater igen hade vi checkat in pa ett enklare, familjeagt vandrarhem med en otroligt trevlig personal. De kom till och med till busstationen for att vika av oss nar vi akte. Summeringen efter tre dagar i Peru ar att alla farhagor om att bli ranad och lurad kommit pa skam och istallet har vi bara stott pa ehlt fantastiskt vanliga manniskor som gett oss en trevlig upplevelse. Allt underlattas naturligtvis av att Annika kan spanska, det blir enklare for folk att vara tevlig nar de kan gora det pa sitt eget sprak. Men samtidgt sa ar jag overtygad om att det skulle ha varit lika enkelt att ta sig runt utan sprakkunskapen. Folk ar helt enkelt oerhort trevliga och vana vid turister. Vi har dessutom haft ett helt otroligt vader sedan vi lamnat Lima. Runt 30 grader pa dagarna men ganska kalla kvallar och natter.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Från Venedig till London
13 år sedan
Venedig
13 år sedan
I Fumane utan bil
13 år sedan
Dags att dra vidare
13 år sedan
På toppen
13 år sedan