Harrieths blogg

Torsdag 22 Juli 2010 - London
Resealbum: Italien 2010
Resan avslutades med 4 dagar i London och två dagar hårdrock i Victoria Park. Egentligen borde vi väl ha vänt på resan och börjat med städerna för att avsluta med lugnet vid Gardasjön men eftersom det inte var möjligt så fick det bli en upptrappning istället för en nedtrappning. Det kanske passade bra med tanke på att semetsern i det närmaste var slut när vi kom hem.
Tisdag 20 Juli 2010 - Venedig
Tidigt på morgonen tog vi bussen till Verona och sedan tåget vidare till Venedig. Då vi kom ut från tågstationen tappade Krister hakan för första gången. Grand canal, med alla båtar som gick fram och tillbaka blev nästan för mycket för honom eftersom han verkligen gillar båtar. Vi tog vaparetton till hotellet vi hade bokat, det tog oss nästan en timme att åka ut till Lido och vi hann få en bra bild av stan. Boendet visade sig vara ett av de mysigaste vi haft på hela resan. Trots att standaden var ganska medelmåttig uppvägdes det av att det ett ett litet mysigt ställe med trevlig personal och superbra frukost. Att det låg bara fem minuter från stranden gjorde ju inte saken sämre. Sandstranden var kilometerlång och långgrund, vattnet var ljummet och ljuvligt.

Venedig var svettigt och fullt av turister men ändå en superupplevelse. Vi hann även ut till ön Murano en sväng på de ca 1,5 dagar vi var där.
Söndag 18 Juli 2010 - Fumane
Resealbum: Italien 2010
Någonstans hade jag läst att man kunde hyra cyklar, cykla runt på landsbygden och prova vin. Två nätter var därför inbokade på Ca dei Maghi, http://www.cadeimaghi.it i Fumane. Vi tog en taxi från Bardolino eftersom det avr svårt att ta sig dit med buss. Hotellet var mycket mysigt men några cyklar gick det inte att hyra, ville man prova vin var det bil som gällde. Helst skulle man dessutom ha egen bil eftersom vingårdarna inte var så pigga på att ta emot besök om man inte köpte hela lådor med vin. Så vinprovningen blev en flopp. Vi gick miltals och hann undersöka området, besökte ett kapell som var stängt och ettt vattenfall som hade torkat ut. Ytterligare en besvikelse var att alla matställen stängde måndagar, så det blev lite spartanska måltider.
Området var vackert, hotelet var mysigt och trevligt men dagarna kan summeras med att vi kunde ha nöjt oss med en natt och åkt vidare redan dagen innan.
Fredag 16 Juli 2010 - Bardolino
Resealbum: Italien 2010
Efter tre nätter hade vi två nätter då vi inte visste vart vi skulle bo. Vi bestämde oss för att ta båten till Bardolino och försöka hitta ett bra hotell att bo på. Krister var lite nervös eftersom det var så svettigt att ta sig till hotellet i Limone. Han såg inte fram mot att släpa väskor fram och tillbaka längs gatorna i hettan. När vi kom fram satte vi oss på ett cafe alldeles intill hamnen och besällde in kaffe för att stärka oss innan sökandet skulle börja. Jag gick på toaletten och upptäckte att det fanns en pool på baksidan. Eftersom det såg så inbjudande ut gick jag in igen för att kolla om det var ett hotell i samma byggnad och mycket riktigt, det var det och de hade rum lediga. På två minuter hade vi hunnit både beställa kaffe och hitta hotellrum! Dessutom var hotellet ett av de renaste jag någonsin satt min fot i. Bra service, fin frukost och en superfin pool, hotell Castullo kan rekommenderas http://www.hotelcatullobardolino.it

Bardolino var supervarmt men mycket mysigt och trevligt och med en strandpromenad ända till Garda höll vi igång promenerandet även dessa dagar
Torsdag 15 Juli 2010 - Malcesine
Resealbum: Italien 2010
Vi tog båten över till Malcesine för att ta linbanan upp till toppen av Monte Bald. Det var ettt bra mycket enkalre sätt att ta sig upp än att vandra även om det krävdes en hel del självbehärskning från min sida för att kliva in i vagnen. Min höjdskräck, som jag trodde jag var botad ifrån efter resan till Peru, gjorde sig påmind. Men känslan när vi stod på toppen och såg utsikten var belöningen och jag är verkligen glad att vi gjorde det. En härlig bris svalkade oss och vi vandrade runt nästan hela dagen. Kameran gick varm och det blev nästan 100 bilder tagna....
Onsdag 14 Juli 2010 - Limone
Första morgonen i Limone gav vi oss ut på en liten vandring i bergen. Utrustade med en flska vatten traskade vi iväg och hittade så småningom en vandringsled som vi kunde följa upp i bergen ovanför Limone. Men bara att ta sig dit var en ganska krävande uppgift eftersom byn ligger uppefter en brant sluttning. Det var dessutom mycket varmt och disigt och några vackra utsikter över sjön blev det inte. Så halvvägs upp mot slutmålet var vattnet slut och vi gav upp och tog oss tillbaka till byn för att hyra båt. Efter en timme på sjön var vi nöjda och sökte oss till stranden. Värmen var ganska tryckande vid det laget så det behövdes flera avsvalkande bad.
Tisdag 13 Juli 2010 - Limone
Resealbum: Italien 2010
En tidig morgon belv det eftersom vi skulle ta tåget 9,35 från Milano till Desenzano och Gardasjön. Ytterligare en svettig upplevelse, att åka tunnelbana i Milano i rusningstrafik och med bagage var inte något man så gärna gör om. Men väl framme vid Gardasjön lade sig lugnet och vi hann med en kaffe innan bussen som skulle ta oss upp till Limone avgick.

Limone är en vacker liten by men ack så backig och med branta backar. Vi skulle bo på Hotell Castell och vi kunde se hotellet direkt när vi klev av bussen, det låg ganska högt uppe ovanför byn men det såg inte ut att vara så långt så vi drog glada iväg med våra resväskor. En halvtimme senare, när vi fortfarande inte hittat fram och gått backar och trappor upp och ner ett antal gånger var humöret inte längre på topp. Hur skulle vi hitta fram till hotellet,? Det blev till att ringa och till slut så var vi äntligen installerade på vårt rum och kunde ta oss ett dopp i poolen. Fin utsikt från balkongen över hela sjön och byn och rum på samma våning som poolen kompenserade slitet att ta sig dit. Helt ok hotellrum men kanske inte riktigt så bra som vi förväntat oss.
Måndag 12 Juli 2010 - Milano
Resealbum: Italien 2010
Visserligen en billig resa, drygt 300 kr per person från Stockholm till Milano, men EasyJets incheckning var inte att leka med. Drygt en timme i kö var en svettig upplevelse. Väl framme var vi en timme försenad och det återstod inte mycket av dagen. Pizza på en närliggande krog var det som vi orkade med.
Söndag 11 Juli 2010 - Vilhelmina
Så skönt det ska bli, i morgon åker vi till Italien och Gardasjön samt några dagars tripp till London. Ska försöka uppdatera lite och lägga in lite bilder allt eftersom (om vi nu får tag på någon dator mellan varven...)
Onsdag 7 Oktober 2009 - Guayaquil
I morse tog vi farval av Pilar och ljuva Mancora. Vi skulle aka kl 8 upp mot Tumbes for att ta oss vidare till Guayaquil. I Mancora ar det dock en helt annan tiderakning an i ovriga Peru sa vi kom oss inte ivag forran 9. Da hade vi plikttrogna svenskar suttit dar sedan 7.30....

Vi akte en skruttig buss som tog dryga 6 tinmmar pa sig for att ta sig fram. Gransovergangen passerades utan problem sa nu har vi annu fler stamplar i vara pass. Ecuador ar betydligt gronare an Peru och vi passerade miltals med bananodlingar. Det var nastan sa att man vantade sig att Chiquita skulle sta dar med sin bananklase pa huvudet. Men det enda vi sag var betydligt mindre glamorosa bananplantagearbetare. Guayaquil verkar vara en ganska trevlig stad, stor men ren och gron. Vi bor pa ett trevligt hotell, centralt och med pool. I mortgon ska vi forsoka utforska staden mera.