Stöd Ukraina

Greklands blogg

Måndag 27 September 2010 - Karpathos

Ett pärlband av stränder på Karpathos

Idag tänkte jag bjuda er på ett pärlband av stränder som Karpathos har att bjuda på.

Det finns två stränder som heter Agios Nicolaos. Här är den som ligger på västsidan av ön vid byn Arkasa
Vid Lefkos finns fina sandstränder som passar utmärkt för barnfamiljer
Vid byn Finiki finns en liten strand
Ytterligare längst ner i sydväst ligger en strand i lä som heter Agios Theodoros. Där finns en del lera som man kan göra lerinpackning av om man vill. Snyggt va?
På östra sidan kan man finna härliga Kyra Panagia med det bildsköna klostret i förgrunden.
För att fota den så måste man smita upp bland privata studios och det var jag fräck nog att göra. Där är bra att bada då det är lagom ”akvariesand” som brukar kalla sanden och att där blir ganska fort djupt. Inte så lämpligt för småbarnsfamiljer som kanske föredrar långgrunt.
En strand till som ligger på vägen ner till Kyra Panagia är Kato Lakkos. Dit går även badbåtar och det kan vara att föredra. Vägen är dålig så det blir en bit att promenera om man inte törs åka ända ner som vi gjorde (och som uthyraren säkert inte gillade)
På östsidan finns även Achata beach
Härligast att både se, besöka och att bada vid är ändå Apella beach
Åker man ytterligare norrut till Spoa så hittar man det andra stranden som heter Agios Nicolaos. En mysig liten sandstrand med en jättetrevlig taverna strax ovanför
Strax söder om flygplatsen finner man den ljuvliga sandstranden Diakoftis
Söder om Pigadia finns även Damatria beach
och även Christou Pigadi som jag missade att fotografera.
En inte så välbesökt liten strand är Pouliou Potami beach. Stora stenar så badskor är att föredra.
Amopi beach är fylld av solparasoller då många charterresenärer bor där
I Pigadia finns den långa stranden som inte heller är fy skam

Dela med andra:    

Kommentarer
Silverbullet säger:
Vilken bra guide till stränderna på Karpathos! Tusen tack :) Ska åka dit själv om någon vecka.
Postat 2011-06-21 11:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Travelfun
Travelfun säger om Greklands bild "Kyra Panagia":
Wow vilken härlig strand :-)
12 oktober 2010 08:56
Bengtar
Bengtar säger om Greklands bild "Lefkos":
Läcker utsikt.
11 oktober 2010 22:41
Myrran
Myrran säger om Greklands bild "Den långa stranden i Pigadia":
Och här kommer ännu mer stränder! Nu måste jag verkligen kolla ordentligt var Karpathos ligger. Har ännu inte riktigt få...
11 oktober 2010 22:40