Stöd Ukraina

Ferre40s blogg

Måndag 3 Augusti 2009 - Banaue
Resealbum: ASIEN 2009

Ett av varldens atta underverk

Efter att ha tagit nattbussen fran Baguio kom jag antligen fram till Banaue risterrasser som raknas som ett av varldens atta underverk kl 5.00 pa morgonen.

Tog in pa ett hotell jag last om med utsikt over dessa terrasser. Sov nagra timmar eftersom det har varit svart att sova pa bussen beroende att vagnatet kan vara lite samre an vad vi ar van vid....

Hotellet ordnade med en guide och vi for pa tre stallen. Borjade med en utsiktplats som var fantastisk ca 1200 m o h (3800 feet). Sag ocksa hur fort det blev dimma tog bara 1,5 min sa sag man inget.....gick dock bort fort.

Efter detta sa blev det till en utsiktsplats men och hade turen att fa ta del av deras historia. Hur de gjorde riset och hur de bodde. De kunde bo upp till 5-6 st i hyddan som var 10-12 kvm. De forvarade aven riset och lagade mat i den.

Efter detta blev det en fard till ett litet vattenfall dar man fick simma i iskallt vatten. De var ingen risk for vattenbrist dar allfall...

Riset som producerades pa stallet sag speciellt ut, inte som vanligt ris utan som det var blandat med tomat. Orsaken var att riset ar helt orgasniskt utan konstgodsel eller andra tillsatser.

Pa eftermiddagen sa blev det egen vandring ner ca 350 trappsteg till en liten by. Sag en kvinna som stod malde ris och stannade da in. Fick komma in i huset for hon fragade om jag ville ta kort pa ett skelett som tillhorde hennes gammelfarfar och forvarades i huset inlindad i filtar. Detta var tradition har att de som dog av alderdom forvarades i hemmet.

Sag ocksa pa nara hall hur de skordade riset.....sag inte helt bekvamt ut och maste vara valdigt kravande.

Stannade dar en natt och for vidare till ett stalla som heter Ilagan. Banaue var inte sa mycket i ovrigt forutom dessa terrasser.
  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet
    Visa alla

    Senaste inläggen

    Stranden Hoi An
    11 år sedan
    Nha Trang
    11 år sedan
    Battur
    11 år sedan
    Besok vid Cu Chi tunnel
    11 år sedan
    Tillbaka dar jag startade
    11 år sedan