Stöd Ukraina

Fatbats blogg

Tisdag 14 November 2006

Esters pass

I slutet på november ska vi ju alltså åka till Wien och hälsa på en av mina bästa vänner som disputerar där. Ester ska förstås följa med, ska bli intressant... och lite nervöst. Efter att vi bokat biljetterna(och ja, bokningen gick igenom och vi har fått pappersbiljetter(!) hemskickade) kom jag på att Ester kanske behöver ett pass oxå, och mycket riktigt, även 2-månaders-bebisar behöver ju identifieras. Så det bar av till polisen. Efter att ha väntat en stund så var det vår tur. Ester sov förstås som en liten gris i vagnen, så vi började med att ordna en ny legitimation till mig (min gamla går ut nu, huu vad tiden går, hade kanske varit bra med ett körkort vid det här laget)... sen var det dags att väcka underverket, inte helt populärt. Även spädbarn ska sen titta rakt in i kameran, se bra ut och ha ögonen öppna. Inte helt lätt faktiskt. Hon "satt" i mitt knä och vi skulle ha en vit bakgrund så vi fick hålla en vit plastskiva mellan mig och Ester, och sen skulle vi få henne att titta in i kameran... Vet inte hur många bilder vi tog innan de faktiskt blev nöjda med en. Tur att de fotar hos polisen numera, tänk om vi stått i en fotoautomat och försökt själva!

Jag frågade förstås hur länge passet var giltigt och fick till svar att det är giltigt i 5 år, lika som vanliga pass, men man måste kunna känna igen barnet. Hmmm... Hur bedömer man det? Längd står t ex 56 cm... Det ändrar sig ju dagligen... :) Hon kommer ju definitivt inte att vara igenkänningsbar om 5 år, men om vi vill åka till Sydney i augusti nästa år? Kommer vi att behöva ett nytt pass då? Förmodligen får vi väl räkna med 400 kr i passkostnad varje gång vi vill resa någonstans med Ester närmaste åren...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Bröllopsresa till Paris
16 år sedan
På måndag - Paris!
16 år sedan
Resten av romresan
16 år sedan
Rom del 1
16 år sedan
Imorgon: ROMA!
17 år sedan