Stöd Ukraina

Fatbats blogg

Onsdag 4 Juli 2007

Rom del 1

Ganska mycket försenad kommer här rapport från vår resa till Rom med Ester:

Resdag. Vi packade och höll på hela förmiddagen. Eva och Magnus skjutsade ner mamma och pappa till Uppsala, de dök upp vid 11-tiden och vi åt lite lunch tillsammans. Jag hade beställt taxi till kl 14 och vi var färdiga i god tid. I taxin blev Ester lite ledsen, hon hade nog inte hunnit äta färdigt riktigt och hon uppskattar inte att sitta för sig själv i bilbarnstolen. Hon är ju mer van att kunna bli upplockad när hon behagar, och att sitta där med mamma bredvid utan att hon tar upp en verkar vara riktigt trist...

Hur som helst så kom vi fram till Arlanda allihop och checkade in våra väskor. Barnvagnen fick vi förstås skicka som specialbagage, vilket kostade 175 kr + 25 kr för en plastsäck att paketera den i. Lågprisbolag. Puh. Den här gången hade jag iaf bärsjalen med mig så det var inte lika jobbigt att släpa runt på Ester inne på flygplatsen som när vi åkte till Wien.

Flygresan gick sen mycket bra. Ester var lite ledsen när vi satte oss på planet, men hon ammade när vi lyfte och somnade sen, och när hon vaknade var hon på superhumör och charmades med alla på planet. Sen sov hon igen lagom till landningen och allt gick utmärkt. Undrar om hon kommer att ha någon sorts minnen från de här flygresorna som gör att hon känner sig tryggare när vi flyger när hon blivit lite större... hoppas det.

På flygplatsen i Rom väntade vår chaufför (jag hade bokat en minibuss via vår lägenhets-uthyrare) och han var jättetrevlig, ringde bl a till lägenheten åt oss och talade om att vi var på väg. Vi åkte förbi Collosseum, Forum Romanum och Vittorio Emanuele monumentet på väg till lägenheten, så sight seeingen började direkt. Sen kryssade vi med minibussen över Campo de Fiori (en rätt omöjlig uppgift), och in på en av de smalaste gränderna i Rom. Det var tur att bilen hade "skjut-dörrar" annars hade vi nog inte kommit ut... Sen dök mr Alessandro upp och släppte in oss i lägenheten. Den låg mycket bra till på bottenvåningen, och det var faktiskt riktigt ostört på den lilla innegården (trots närheten till stökiga Campo de Fiori). Litet och trångt var det förstås, men fräscht och med de obligatoriska Ikea-möblerna så vi kände oss som hemma :)

Sen smet vi ut och käkade lite middag på torget, suveränt att ha så nära till allt. Ester sov gott i vagnen och vi rullade rätt snart hem och la oss vi oxå...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Bröllopsresa till Paris
16 år sedan
På måndag - Paris!
16 år sedan
Resten av romresan
16 år sedan
Rom del 1
16 år sedan
Imorgon: ROMA!
17 år sedan