Stöd Ukraina

Trixies blogg

Torsdag 1 December 2011

En resa i tid och rum

Det är en dimmig novemberkväll i East End. Det känns lite otäckt trots det var länge sedan Jack the Ripper härjade här och jag har sett mig över axeln flera gånger under vägen till Dennis Severs' House. Det stora kontorskomplexet i glas på Bishopsgate är nästan helt dold i dimma medan gasljuset flämtar utanför det gamla huset på 18 Folgate Street. Jag knackar på och minuten efter stiger jag rakt in i 1700-talet. Det är mörkt och den enda upplysningen är levande ljus. Det flammar i den öppna spisen, ett halvdrucket sherryglas och doft av citrus. Är det klapprande hovar som slår mot gatstenen eller inbillar jag mig?

Foto av Roelof Bakker

Huset är från 1724 och har återskapats av designern och konstnären Dennis Severs. Det känns som om man stigit in i en tavla och upplevelsen är lite utöver det vanliga om man har fantasi - ”either you see it or not”. Här bor den fiktiva familjen Jervis - en hugenott familj som försörjer sig som sidenvävare och deras tjänstefolk. Familjen är inte närvarande men rummen lever, överallt ser man spår av familjen och deras tjänstefolk. En cigarr, ett broderi, en omkullvält stol - någon har lämnat rummet i all hast. Det är en resa i tid och fantasi och allt är så in i minsta detalj välplanerat av Severs som levde här tills 1999.

Foto av Roelof Bakker

En stor svart katt skrämmer nästan livet ur mig – den låg ihopkurad på en stol bredvid kolbrasan i köket och jag tror att den tillhör rekvisitan men plötsligt hoppar den ner framför mina fötter. Efter nästan en timme beger jag mig ut i dimman igen och skyndar mig – väldigt snabbt - till Liverpool Street Station.

Mer information:
Biljetterna kostar mellan 7 och 14 pund beroende av dag och tid. Kvällsturerna måste man boka i förväg.
Dennis Severs' House
18 Folgate Street
London
http://www.dennissevershouse.co.uk/
Tunnelbana: Liverpool Street
p.s. Eftersom man inte får fotografera inomhus så fick jag låna bilder av Dennis Severs' House.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Trixie
Trixie säger om sin bild "En resa i tid och rum":
De brukar ha speciella julturer i huset med mulled vine eller glögg - men jag tror de kvällsturerna är fulltecknade i år...
6 december 2011 09:00
Dodi
Dodi säger om Trixies bild "En resa i tid och rum":
En sån mysig vrå att sitta och skriva i....
1 december 2011 13:36