Stöd Ukraina

Mallisbrallis blogg

Onsdag 6 Augusti 2008

El Centro Histórico - Palma de Mallorca

Imorse åkte jag in till Palma igen. Var in i katedralen "La Seu" som är Palmas stolthet. Så otroligt sagolikt vacker både på utsidan och insidan. Den är ansedd som en av världens vackraste gotiska byggnadsverk - den är enormt stor. Den ena valvporten är 15 m hög och mittskeppet är 44 m högt och hålls upp av 14 pelare. Det östra runda rosettfönstret är 13,3 m i diameter och består av 1236 olika färgade glasrutor. Snyggt när solen skiner in. Katedralen började byggas på 1200-talet men blev inte färdig förrän på 1600-talet.
Var också in i Palacio Real Almudaina - Kungliga Almudainapalatset - som ligger precis bredvid katedralen. Detta var de moriska konungarnas gamla palats. Det är numera kung Juan Carlos officiella residens när han är i Palma samt militärt högkvarter för Balearerna (Mallorca, Menorca, Ibiza m fl).
Var också till San Franciscoklostret med dess enorma kyrka (kyrkorna på Mallorca är enormt stora). Detta är Palmas vackraste kloster och fungerar än idag som det. Ligger mitt i det gamla Palma - Historiska centrumet.
Besökte också ett enormt stort och gammalt stadspalats - Ca'n Marqués - som öppnats för allmänheten. Här ser man hur den mallorkinska borgarklassen levde förr. En enorm trappa i en stor och vacker patio (innergård) leder upp till alla de vackra salarna.
Till sist besökte jag dockmuseet Museo Muñecas Antiguas som ligger ovanför katedralen. Ett museum med mer än 500 antika dockor från olika epoker och världsdelar.
Det blev en heldag i Palma igen.
Åkte sedan hem, gick och käkade och sedan gick jag ner till playan kl 9 på kvällen och badade - skööönt!
Igår, tisdag, hade jag en vilodag. Det blev playan hela eftermiddagen och på kvällen gick jag ut och käkade på en skaldjurs- och fiskrestaurang nere vid marinan här i Ca'n Pastilla. Åt Gambas al ajillo - stora räkor i vitlök och drack vitt vin. Till dessert tog jag en Flan - karamellpudding och en carajillo som är Spaniens svar på vår kaffekask. Jag tog den med Amazonasrom - en mörk rom som tillverkas i Spanien.
Nu ska jag duscha och sedan sätta mig på balkongen med ett glas rödvin och sedan blir det natti-natti.
Buenas noches
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet