Stöd Ukraina

Greklands blogg

Onsdag 27 Augusti 2008

Det fulländade Kreta

Det sägs att Kreta har något för alla. Jag tror att det är sant men vill ju se för mig själv så nu i September åker jag och Hasse på en två veckors resa för att utforska ön med hyrbil.

Vi har båda besökt ön tidigare men aldrig tillsammans.
Byn Agios Nicolaus har en speciell betydelse för oss båda.
Det var Hasses första möte med Grekland, för 34 år sedan! Det var även mitt första möte med Grekland för 11 år sedan.
Jag reste med en väninna den gången och hade precis träffat Hasse och var nykär.
Jag minns att jag ringde honom varje dag samtidigt som jag blev försälskad på nytt. I Grekland!
Sedan dess återkommer jag till detta underbara land. Jag och Hasse öluffar i Kykladerna varje år och har utökat vår semester till hela tre veckor att vistas på öarna.

Nu är det dags att återse Kreta och Agios Nicolaus.
Vi har tänkt oss att upptäcka östra Kreta och ta oss västerut längs sydsidan och upptäcka så mycket vi kan av det genuina av Kreta. Så långt som möjligt brukar vi undvika de stora turiststråken.
Det kommer att bli en upplevelse att bryta upp varje morgon för nya upptäckter och att äta middag varje kväll i ny by med nytt boende.
Jag har redan börjat ta ut en rutt med Mochlos, Sitia, Xerocombos, Kato Zacros, Ierapetra, Myrtos, Matala, Schora Sfakion och Loutro m fl.....ja, jag märker att de 14 dagarna knappt kommer att räcka till för alla de byar jag vill besöka.

Samtidigt är det semester! Det blir lite bilåka men ändå lata dagar på en strand med en god bok. Luncher och middagar att njuta av och ingen stress. Vandra bör man göra på Kreta så det blir nog lite sånt också.

Jag längtar!
Dela med andra:    

Kommentarer
Lars4m säger:
Genuina Kreta, då får ni inte glömma bergsbyarna! Leta efter vägarna med gräs i mitten.
lars
Kriti sti kardia mou
Postat 2008-08-27 19:18  Anmäl
Gullsing säger:
Synd bara för mej, att B. inte vill köra bil utomlands. Jag har slutat för längesen. Ha det så bra.

Gilla
Postat 2008-08-27 17:50  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet