Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 24 April 2011 - Koh Chang
Resealbum: Asien -11

Det drar ihop sig..

Tjo!

Nu borjar resan narma sig sitt slut men fortfarande hander det grejer jag ska forsoka uppdatera er om, sa har kommer annu ett blogginlagg...

Spenderade ytterligare en dag i Kambodjas huvudstad med att kika omkring i staden o besoka nagra marknader, blev sen ett besok pa en sjutbana dar man kunde prova det mesta i vapenvag allt fran pistoler till raketgevar. Min budget tillat mig tyvarr bara till att dra ivag en 100 skott med ett maskingevar modell k57, maltavlorna bestod bade av pappfigurer och kokosnotter. Effektivt satt att branna pengar pa men skoj var det o riktigt granna blamarken fick jag pa kopet:)
Dagen darpa klev jag pa en buss som tog mig Siem reap, staden som mer eller mindre alla besoker for alla gamla tempel runt omkring staden. Vaknade morgonen darpa med ett skyfall som inte va fran denna varld, ingen bra start nar man skulle ut o traska bland gamla stenar.. Vantade ett par timmar innan det klarnade upp, sa bar det ivag till Angkor wat, Angkor thom o alla de andra templen. Kopte en biljett for tre dagar sa jag hann se det mesta aven nagra som log nagra mil fran staden. Man kunde inte bli annat an imponerad av hur stora o maktiga de var, en del var det bara ruiner kvar av o andra va valbevarade plus att man holl pa att reparera nagra.. Trots att man ibland fick trangas med andra besokare o hade skoskav efterat sa var det verkligen vart ett besok. En del kallade templen for varldens attonde underverk aven om jag inte sett de forsta sju kan jag nog halla med, svart att forsta hur man kan bygga sa stora o hoga byggnader utan maskiner o andra hjalpmedel det var ju anda runt 1100 talet de byggdes..

Lamnade Siem reap bakom mig for att satta mig pa en nattbuss till Sihanoukville som skulle visa sig bli innehallsrik. Forst hade de parkerat nagra tankar o andra stora behallare mellan alla saten sa man fick kliva o hoppa runt som varsta akrobaten, o sen spendera 10 timmar i en sittstallning som paminde om nan yoga lektion. Hade dock tur bussen gick sonder efter en tva timmar sa man fick sig en benstrackare :)
kom fram till stranden o havet tidigt pa morgonen o dagen inneholl lite strandliv o fotarbete pa stan. Staden i sig va kanske ingen jattehojdare men nagra oar nagra timmar darifran deremot, stannade tre natter pa Koh rong som va valdigt lugn, slappade o madde allmant bra nar jag log i hangmattan o kikade pa havet. En dag tog jag pa mig dojjorna o traskade over till andra sidan on som visade sig va annu lugnare plus att stranden va finare sa stannade hela dagen dar. Tog baten tillbaka till fastlandet denna gang betydligt lugnare pa havet, aven om jag inte madde daligt pa vagen dit var det manga andra som hangde med huvudet utanfor baten.. Gick ut o kakade med ett gang jag traffade pa on alltid skoj nar man springer pa folk man kommer bra overens med, blev nagra drinkar o sen ytterligare nagra natter i staden.

Det borjade ju krypa ihop till hemresa sa da jag har min biljett hem fran Bangkok beslutade jag att dra mot Thailand. Aterigen en bussresa som drog ut pa tiden men borjar bli van nu sa man raknar inte med att man ska komma fram i tid.. Granspassagen gick fint trots mkt folk som ska forsoka "hjalpa" en men det ar bast att bara ignonera dom annars kostar det massa extrapengar. Bytte sen buss o lite senare ytterligare till en pickupliknande taxi innan jag nadde farjelaget. Hoppade pa baten som en stund senare landade pa on Ko chang. Tva skottar o jag knodde in oss i en liten bungalow innan det blev utgang. Perfekt att kunna dela boende speciellt nar det visade sig att Thailand inte va sa billigt som de andra landerna jag vart i under denna resa. Regnskog, vattenfall o sma slingriga vagar gjorde att vi hade en bra vecka pa on aven om det aterigen regnade en hel del. Bytte efter nagra natter boeende till en annan strand o hade en helt skruvad dag nar thailandarna firade sonkran...

Fortsattning foljer :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet