Stöd Ukraina

Falkens blogg

Onsdag 5 December 2007 - Koh Phi-phi

Del. 3 Phi Phi Island

Bussen kom och hämtade oss klockan 07:00 vid hotellet eller den skulle komma den tiden i alla fall men klockan 07:30 började jag fundera på vart den var men 10 min senare var han där så det ordnade sig. Inte för det hade gjort så mycket om man inte kommit med mer än att man hade mist en natt på Phi Phi vilket inte var aktuellt. Jag har å andra sidan inte råkat ut för att dom inte hämtat upp en heller så... Varför då vara orolig? Ja det är väl bara jag.

Ja vi kom ner till piren och som vanligt är det som att vara i en myrstack men dom har koll, det är helt otroligt men dom har det. Ja vi fick vår lilla lapp att ha på bröstet som sa att vi skulle av på Phi Phi och inte med på en rund tur. Ja det var bara på båten och hitta sig en plats, vi valde att sitta framme i fören dock den övre delen. Ja det är ju bara att sitta och vänta på att det är över. Resan tog väl kring 1,40 om jag inte missminner mig men som sagt, jag kan ha fel. Det blåste lite på vår resa över vilket gjorde att det var vågor och ibland fick man ett stänk eller två. Man var täckt av salt, det var en sak som var säker.

När man närmar sig Phi Phi så blir man liksom full av lugn för man vet att lugnet har en stor inverkan på Phi Phi. jag blir i alla fall lugn och som Annica sa "Det är Paradiset i alla fall mitt paradis" Phi Phi Don och Ton Sai Bay visar upp sig med alla dykbåtar så ska ni dyka så har ni kommit rätt, det går inte att missa.

Jag och Annica skulle vidare till Longbeach där vi hade bokat vårat hotell, vi bokade och betalade från Sverige vilket fungerade smärtfritt (varför skulle det inte?) Vi hoppade på en Longtail och betalade 2*80 Thb för en enkel resa, det var ett fast pris gällande enstaka turer runt så jag gav satan i att diskutera saken.

Vi hade bokat en bungalow på Paradise Resort vilket inte var helt fel, jag har bott här tidigare eller det var 2001 och då var det inte lika trevligt men det är något annat. I det här fallet så fanns det allt man kan tänkas vilja ha förutom tv, jag kan tycka det är skönt att ibland slö kolla på tv men för det inget krav.

Ja stranden är som den är helt ok och det finns inga försäljare utan det är du och boken eller vad du nu vill ha. Jag rekomenderar att man köper sig ett snorkel för att ligga och snorkla kring stranden räcker, det finns gott om marint liv att se men glöm inte att ta en tur med en longtail kring Koh Phi Phi Lay. Ja som sagt, det är värt att skaffa en mask och snorkel av bättre kvalitet och sen är det bara att kasta sig i vattnet och se på det underbara marina livet.

Vi hade Phi Phi som våran lugna annhalt så gällande parylivet osv.så har vi ingen koll. Vi var in och käkade på Phi Phi Don och det är väl lite som Thailand i övrigt. Det är varken mer eller mindre och det erbjuds samma mat här som på vilken annan plats i Thailand (om du frågar mig) det är ju givetvis det thailändska köket samt mycket "seafood".

Vi valde att ta en egen tur med en longtail för att se maya bay, viking cave och "lagunen" Vi betalade 1000 Thb och ch resan varade väl 3-3,5 timmar och om det är dyrt vet jag inte men vi var i alla fall nöjda. Vi badade och snorklade på varje plats och det var en i familjen som vart biten av detta och nu är det dykcert som hägrar, vi får se om det blir någon av dykskolorna på Phi Phi som kommer få stå för det, det är i alla fall mycket troligt.

Man måste ju bara ta med det underbara vattnet, det är ju svårt att säga något om det mer än att det är underbart.

Lite miljöbilder från turen. Vi valde att inte stanna på maya bay utan bara snorkla lite i bukten, det berodde på att dom har avgift på 200 thb för att stanna där vilket vi inte fann prisvärt (Jag har vart där, Annica har nu sett den stranden) och för alla som inte vet så är det ju där filmen "The Beach" spelades in, jag tror all vet det vid det här laget. ja som sagt The beach ser tyvärr oftast ut så här.

Ja det gör ju att man blir mindre sugen, det är mindre folk på Longbeach än på Maya Bay.

Sen måste man upp på the Wiewpoint eller tydligen så måste man det för Annica sa bara att nu går vi upp det och jag säger så här, gör det inte när det är som varmast för det vart ett fyspass utan sitt like, det är nog en av de tuffare strapatserna jag gjort på senare tid men visst det är värt det när man tittar ut. Det tråkiga var att det var lite disigt när vi var där men trots det så var det helt OK.

Det finns en restaurang där uppe så en glass eller läsk är verkligen välkommen. Man kan ta en bit mat om man känner för det. det är värt det men det är jobbigt. Ja se bara lutningen på trappan och det är bara en dela av sträckan.

Sista kvällen valde vi att tillbringa på longbeach och på en restaurang som låg granne med hotellet. Det fanns mat och öl och det räckte för oss. Det var en uppvisning av killar som jonglerade med eld, det var kul och förgyllde tillvaron för stunden. Det var verkligen fint när man satt där i natten och lugnet.

Man får ju inte glömma den underbara solnedgången som Phi Phi visar, det är bara att sitta och njuta och tänka hur lycklig man är just den stunden när man sitter där.

Jag skulle vilja avsluta storym med den bilden men inte den här gången. jag säger bara att Phi Phi vi ses snart igen. Jag och Annica kommer strax tillbaka vi ska bara hem till Sverige och frysa lite för vem kan vara utan detta.

Ja det var Phi Phi och jag har säkert missat något men i alla fall nästa anhallt på resan blir Ao Nang och den kommer i del 4 av "Thailandresan 2007"
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Del. 4 Ao Nang
15 år sedan
Del. 3 Phi Phi Island
15 år sedan
Del. 2 Karon Beach
15 år sedan
Del. 1 Flygresan
15 år sedan