Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Torsdag 30 Maj 2013 - Yellowstone National Park

Dag 32

Vaknade när det började bli ljust och såg att elkarna också var uppe. Klockan var halv sex, rena sovmorgonen om man jämför med jobbtid men oj vad trött man var. Frös i alla fall inte då jag hade flera lager kläder, fötterna insvept i handduk, filten över mig och tröjhuvorna över huvet.
Körde tillbaka till Gardiner för att få täckning och köpa nån liten frukost att äta när jag körde mot Yellowstone igen.
En Elk i Mammoth Hot Springs.
År 1912 tog presidenten beslut om att skydda Yellowstone och göra den öppen för allmänheten. Så soldater ifrån armén blev park rangers istället.
Här är högkvarteret.
Det var U.S Army som ansvarade för parken och vägbyggandet mellan 1886-1916. Oj vad de fick slita med de stora stenarna. Inte alla som tänker på det när de kör tryggt på vägarna...

Körde mot söder mot Madison för att titta på Firehole Falls.
O inte kan man ta bilder där alla andra turister tar utan man ska ju klättra lite. Så då var det bara till att klättra upp igen. Befinner mig på 2500 meters höjd så jag kommer bli atlet snart :)
Söte
Klättrade inte denna gången, stod bara nära kanten lite..
Och så börjar dessa konstiga hål igen.
Man går på trädäck över allt kokande så det blir lite trångt ibland. Så jag har mött pensionärsgrupper (å hjälp, fly illa kvickt) och dessa japaner. Inget ont om japaner förutom att de pratar som om de hatade varandra och att de inte kan flytta på sig! De kan gå 2-3 i bredd och så kommer jag och knappt får plats på kanten och de kan inte ens försöka trycka ihop sig. Jag vill gärna inte sätta min fot i det där kokande (finns inte staket på de flesta ställen).
Hade jag mött en grupp tjejjapaner till hade jag minsann inte gjort mig så liten som möjligt. Nej jag hade inte knuffat ned dom, hade bara gjort mig extra bred så tjejerna hade fått sig en rejäl knuff av mina breda axlar *uppretad*.
Kan man inte visa lite hänsyn bland folk?
Ja just det, så fanns det en hel flock med ungar också. Råkade komma i kontakt med dom när jag skulle till restrooms. Står en drös framför läskautomaten o någon tjatar: MAMMY mammy!
Allergisk mot gapande och bortskämda ungar ;)
Nähe, det menar dom inte? :)
Hade jag varit designer hade jag tagit inspiration härifrån..
Kom till detta vackra Grand Prismatic Spring!
Magiskt!
Synd bara att jag är så kort, vill ju ta det mer ovanifrån.
Andra vackra hål
Mer hål tänker ni men måste ju visa vad vackert det är, förutom att det ibland luktar illa.
Å ingen färg är den andra lik.
Glömde berätta att jag fick tvärnita för en självmordsbenägen Elk igår. Allt jag hade i framsätet hamnade på golvet och läsken klingande i bagaget. Rätt bra nyp i bromsarna må jag säga, trots de kommer ifrån Japan. Kanske inte helt fel ändå min lilla Tååjåta.
Hur det gick med Elken? Jodå den klarade sig tack vare min snabba reaktionsförmåga. Glömde förvisso kolla om det satt en annan i grillen :)
Haha, det fanns ett Black Pearl! Nästan som man väntar på att Jack Sparrow ska ploppa upp :)
Vädret växlade snabbt. Här till vänster ser man strålande sol. Till höger en hagelskur!
Sen gick det över på några minuter..

Här har jag faktiskt lagt ut två bilder på samma hål från två vinklar.
Solen gör att det blir helt olika färger.
Puff!
Ser inte så deprimerande ut tycker jag.
Åkte till Old Faithful för att äta, kissepausa och köpte mig en jacka för att överleva vintern *mutter*. För när jag åkte så sa jag till mamma "Nä det är så varmt där borta så jag behöver inte ta med mig en jacka, måste packa lätt".
Jo visst var det varmt, I ARIZONA!!
Så här varmt är det i Yellowstone:
Nåväl, varm jacka för 210 kr och en souvenirmagnet inköpt och en minipizza uppäten senare gick jag till bilen för att göra mig iordning för ytterligare promenad och "ta 700 bilder på en dag". Då hör jag hur folket applåderar och geysern sprutade där borta. AA skynda... Nä hann inte trots jag halvsprang. Hopp gå o ta bilder på alla andra hål då.
Denna heter passande nog Heart.
Gick sedan till bilen igen för att hämta filt och tidning. Sen var det bara till att sitta och vänta på att Old Faithful Geyser ska spruta igen. Den gör det ungefär vart 92:e minut.
Alla vi hundratals åskådare fick lite sällskap av denna söta.
Körde vidare.
Kom till West Thumb där det fanns mer hål, förvånande va?
Här är Fishing Hole. Sägs att en fiskare fick napp i sötvattnet och drog till så fisken råkade komma ned i hålet. Tadaa! Fisken var nu kokad och klar att ätas :D
Nästan så det känns som att man tittar ner i jordens mitt..
Ställde mig på en 20 cm hög kant, för att jag KAN :)
Mycket nedför blev det och jag pumpbromsar för att komma ned i hastighet då och då. Tittade på de vita bergen när jag mötte en vit bil, som satte på blåljusen och stängde av dom. Aa körde 90 km/h istället för 70. Bromsa!
Tittade bakom mig men ingen polis efter mig. Puh!
Skulle bo i Cody nästkommande två nätter och klockan var mycket så det var inte lönt att köra upp mot Grand Canyon. Begav mig mot Cody som låg längre bort än jag trodde. En timme från Yellowstone.
Men oj vad vackert det var!
Wyoming som jag har längtat efter.
Men varför sätta en antenn på motorhuven?? Den är i vägen när man ska ta kort!
Kom fram mycket trött och hon hittade inte mig i systemet. O jag orkar inte! Visade henne bokningsbekräftelsen och hon förstod varför. Jag befann mig på Sunset Motor Inn. Skulle till Sunrise Motor Inn som låg 30 meter bort. Tyckte jag hotellet verkade flott för min plånbok.
Checkade in mig och körde bort till Walmart för att handla lite när man hade tillgång till kylskåp.
Blev Wolfies wraps :)

Dela med andra:    

Kommentarer
Emelierssel säger till Mop:
Ja man fattar inte riktigt vad man ser :)
Postat 2013-06-01 00:49  Anmäl
Mop säger:
Emman, vilken naturupplevelse. Håller med om Magiskt.
Postat 2013-05-31 22:09  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan