Stöd Ukraina

Schlyters blogg

Söndag 15 Augusti 2010 - Peking
Resealbum: Kina

Dag 3 Den förbjudna staden 28/7-2010

Då var det äntligen dags att uppleva Beijing på riktigt. Detta var detta jag hade fantiserat och läst om länge innan. På dagens program stod bl.a. himmelska fridens torg och den förbjudna staden.

Vi samlades ganska tidigt på morgonen. Det var något svalare temperatur på förmiddagen vilket uppskattades av våran guide.
Vädret var fortfarande väldigt disigt, men det kändes inte som det spelade någon roll. Juli-Aug är de månaderna med mest nederbörd. Så att det var uppehållsväder var jag väldigt tacksam över.

Vi hoppade av bussen en bit från himmelska fridens torg. Dessa månader är det semester för i stort sett hela Kina, vilket märktes tydligt med tanke på allt folk som var samlat av samma anledning som oss.
Vi fick berättat för oss hur toaletterna (se bild) fungerade. Dessa hade använts vid demostrationer och stora folksamlingar vid himmelska fridens torg. Ibland har nöden ingen lag.

Det ringlade långa köer längs med Mao´s maosoleum och torget. De flesta var kinesiska turister.
Det var försäljare precis överallt som sålde allt möjligt, men främst solfjädrar och vatten. Det behövdes verkligen. Tycker aldrig det spelar någon roll hur mycket man dricker, för det är alltid för lite ändå.

Bakom försäljaren syns monumentet till minne av folkets hjältar som upprättades 1958. Ännu längre bak står folkets stora hall, där den nationella folkkongressen sammanträder.

Den typiska vyn mot den förbjudna staden tagen från himmelska fridens torg. Mao Zedongs tillkännagav folkrepubliken Kinas grundande från den här Mingporten 1949.
Bilden målas om varje år p.g.a. de påfrestningar som bilden utsätts av i form av väder och vind.
Tydligen ser han lite gladare ut för varje år som går.

Efter att ha spatserat runt på torget en stund gick vi sedan bort mot entrén till den förbjudna staden, den kanske kändaste symbolen för Beijing stad.

Det var men än vi som ville se spektaklet i sommarvärmen.

Det är helt klart en storslagen plats. Med mycket historia att berätta. Det har varit Kejserliga hovet exlusiva mark framtills öppnandet år 1949.

Efter en varm och händelserik förmiddag i den förbjudna staden åkte vi en bit bort med bussen för att se klock och trumtornet och sedan prova på att åka cykelrikshaw

Det var faktiskt mycket skönt att känna fläktandet i den öppna vagnen. Tyckte dock synd om föraren som tvingades cykla runt med min 100kg tunga kropp i värmen.

Vi åkte sedan hem till en lokal familj som bjöd oss på en härlig lunch. Det var fantastiskt gott, och många i sällskapet menade på att det var den godaste maten under hela resan.
Vi hade gott om tid på oss att lära oss äta med pinnar. Det gick faktiskt oväntat bra.

Kvällen avrundades med Pekingopera. Något jag absolut inte ångrar att jag gjorde, men som jag ändå villigt erkänner att det inte var min kopp av te. Atmosfären var trevligt och det slutade med att jag köpte en fin mask som souvenir från operan.

En av artisterna förbereder sig för kvällens show.
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Trevligt att få återuppleva en del av Peking, jag var där för tio år sedan, i augusti, och det var fruktansvärt varmt!
Postat 2010-08-15 23:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet