Stöd Ukraina

Schlyters blogg

Måndag 26 Juli 2010 - Köpenhamn
Resealbum: Kina

Dag 1 Flygrädsla mot Beijing 26/7-2010

SK995 Köpenhamn - Peking/Beijing
Avgångstid: 21:00
Ankomsttid: 11:55 (lokal tid)

Förberedelserna hade varit långa, framförallt mentalt. Jag köpte kursen Flygtrygg från Fritisresors butik, skummade genom häftet och såg filmen, ägnade jag den tiden som jag borde? Troligtvis inte.
Min flygrädsla tar över alla logiska tankar. Min retrohjärna har inte köpt statistiken om att plåteländet flyger säkert 35000 fot upp i luften.
Att komma in i flygplanet och se den lilla sterila platsen där du ska spendera nästkommande 9 timmar.
Det trånga sätet med nästintill inget benutrymme, de små fönsterna som alltid tycks blicka ut mot en utav vingarna (Som jag alltid lyckas syna i sömmarna). För visst är jag expert på flygplan...
Tittar nervöst på underhållningssystemet som faktiskt överraskar mig positivt. Där finns både den ena och andra filmen som jag inte sett. Men kan jag fokusera tillräckligt för att förstå vad som händer på skärmen? Det återstod att se.
Nu sitter jag i stolen och börjar acceptera mitt öde. Nu vill man bara iväg. Säkerhetsfilmen börjar spela. Ännu en gång undrar jag över flytvästens egentliga funktion. Jag skulle vilja ha en fallskärm istället. Jag vet att den inte hade hjälpt mig fysiskt vid ett nödläge. Ändå saknar jag den.
Jag tycker inte om när folk springer upp och ner ur sätet, det stressar mig. Inte heller när någon trycker på serviceknappen. Ljudet isar genom kroppen. För mig kommer det ljudet alltid vara förknippat med turbulens. Flygvärdinnornas stela tillgjorda leenden som försöker vagga en i trygghet. Åtminstone är det så det känns.
Trots allt detta så gick resan till Beijing bra. Det var mycket punktligt, knappt ingen turbulens och jag kände att jag tog igen lite mark mot flygrädslan.
Jag var ju trots allt påväg mot en av mina drömmars städer.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Modigt att flyga så långt trots flygrädsla! :-)
Postat 2011-06-17 15:48  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet