Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Onsdag 22 Maj 2013 - South Lake Tahoe

Dag 24

Hittade Eagle Falls vid Lake Tahoe.
Jahopp nu ska man bara klättra upp igen. Var riktigt jobbigt då man befinner sig över 2000 meters höjd. Men vad gör man inte för att få bra bilder? :)
Lyckades komma upp med en gnutta vighet, balans och envishet.
Har hittat denna konstiga blomma lite överallt. Ser ut som en svamp i botten. Står bara någonstans mitt i ingenstans.
Kom fram till Vikingholmsslott efter att ha gått 1.6 km ned till sjön.
Fin utsikt från entrén.
Och som det låter så är slottet faktiskt svenskt! Så nu ska ni få höra varför ett svenskt slott byggdes i Kalifornien.
Mrs.Lora Josephine Knight föddes i Illinois år 1864. Lora gifte sig år 1880 med James Moore och deras son skulle sen gifta sig med Helen Fargo år 1910. Företaget Wells Fargo kanske klingar bekant?
Moor dog och 1920 gifte hon sig med Harry French Knight varav hennes efternamn. Blev tydligen inte så bra och hon skilde sig igen. Men Lora och Mr. Knight hann delfinansiera Lindbergh's flygning över Atlanten.
Mrs. Knight gav Lennart Palme, en svensk arkitekt och brorson genom giftermål, uppdrag att designa Vikingsholm. Hon hade blivit imponerad av den nordiska arkitekturen efter att ha sett Palmes egna hem i New York.
De flög till Skandinavien för att få inspiration från träkyrkor i Norge och stenslott i södra Sverige.
1929 stod slottet klart och Lora tillbringade 15 somrar här innan hon dog 82 år gammal.
Inga små fönster!
Sen var det bara till att gå upp 1.6 km igen. Tog en stig vid vattnet på väg tillbaka men insåg att den skulle inte alls leda mig uppåt så jag fick gena upp i skogen till den rätta vägen. Puh, helt färdig o jag hade nu mer än 1.6 km kvar.
Verkar inte riktigt få plats..
Där nere ser ni slottet och ni ser vad högt upp vägen är. Tur man är atlet, eller rättare sagt var i min ungdom...
Lake Tahoe är Nordamerikas tredje djupaste sjö på 501 meter.

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan