Stöd Ukraina

Nikonians blogg

Fredag 10 Juli 2009 - Lucca

Dag 2. Pisa - Lucca

10 juli 2009

I morse käkade vi frukost på hotellet - chokladcroaissant och äckligt kaffe - innan vi begav oss till Pisa Centrale, kollade hur tågen gick. Sen skyndade vi oss tillbaka till hotellet, packade ner det sista och så fort tillbaka till centralen igen. Vi hoppade på tåget från perrong 1 till Lucca, och åkte till slutstationen.

När vi kom fram till Lucca så kravlade vi oss fort igenom Luccas tjocka stadsmur, och följde den sen upp till Via Santa Chiara, där vårat otroligt mysiga B&B befann sig. Väldigt litet med 7 rum, smaaaaal trappa! Vi var där många timmar för tidigt men vi fick ställa in väskorna och sprang ut på stan igen, till min stora sorg. SKAVSÅR! Jag hatar skavsår :( 8 blåsor, stackars fötter. Gjorde misstaget att inte ta med mig ett par ingågna skor :( Tack till min kära mor så stannade vi vid första affär och köpte bekväma sandaler. Jag älskar mina USA-converse, men de är inte ingådda. Darn!
Sen får jag även brännsår på insidan av låren då de går mot varandra och det är varmt ute - det bildas blåsor och brännsår och det gör sjukt ont. Så jag sprang in på en affär och köpte urbekväma kalsonger :D Hon i kassan stirrade lite när jag beställde "seta mutande", men men xD Innan vi handlade hann vi dock med en hel del.

Anki och mamma läste kartan, vilket slutade med att vi sprang runt i cirklar i ca en timme. Jag insåg detta och drog till mig kartan och vi var framme på mindre än 10 minuter. Läsa stadskartor - det är något jag kan. Fast jag måste säga att sverige är lättare att hitta i än de flesta städer, vi har gatunamnen bra utsatta, samt att vi har gatunummer utsatta :P

I alla fall, jag hittade till Azienda di Promozione Turistica (turisbyrån) och därifrån begav vi oss vidare till Clap-kontoret och köpte bussbiljetter. Vi hoppade på en buss till Torre dei Lago Puccini där vi ska på opera i morgon. Vi promenerade runt där, åt lite glass för andra gången idag och väntade på att biljettluckorna skulle öppna. När de gjorde det så stod mamma mirakulöst längst fram i kön. Det tog en minut eller två, sen hade vi våra förbeställda biljetter. Vi promenerade tillbaka och åkte hem till Lucca.

Jag hade aldrig hört talas om Lucca Locca för några månader sen, men det är en väldigt trevlig stad. Till skillnad från Pisa som är en kom-och-åk-stad så är Lucca livat, det finns mat och affärer, och otroligt mycket bilar och cyklar för att vara en så pass liten stad. Det känns som gamla stan - den är bara 4 km i omkrets, det tar knappt 30 minuter att gå igenom hela staden. Men den är inte bra liten i area, utan gatorna är väldigt smala - två bilar kan inte mötas någonstans, och jag förstår varför alla kör Coopers.

Lucca kallas för operans och olivoljans stad, och den har mycket romerska kyrkor och gömda palatsträdgårdar. De gamla kvartere är omringade av en röd tegelmur från 1544.

I alla fall, vi tog bussen hem till Lucca, denna gången var det betydligt mer folk på bussen, folk på väg hem från jobbet I guess. Vi promenerade genom hela Lucca till vårt hotell, mamma och Anki sov en stund medan jag skrev dagbok. Sen gick vi ut och åt. Trevlig resturang ganska nära Piazza Napoleone, men de hade lite udda mat. Jag nöjde mig med en förrätt - ravioli. Men det var gott! Medan vi satt där så kommenterande vi att det var väldigt mycket folk och vi fick reda på att vi hamnat mit i Luccas sommarfestival. Biagio Antonacci höll konsert där. Aldrig hört talas om! Men Anastacia var där några dagar innan, och Lenna Kravitz skulle dit dagen därpå. Tyvärr är ju vi på opera då. Hade varit kul att se, Lenny Kravitz är ju bra :D Andra bra också under sommaren - James Morrison, Amy MacDonald, Moby, John Fogerty. Och dessa var bara under luglio månad ;D

Semper Fi!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

5 manader, sammanfattning
11 år sedan
Milano!
14 år sedan
Dag 7. Pisa
14 år sedan
Dag 6. Lucca
14 år sedan
Dag 5. Florens
14 år sedan