Stöd Ukraina

Nikonians blogg

Torsdag 9 Juli 2009 - Lucca

Dag 1. Sthlm - Pisa

Allt är taget direkt ut min privata dagbok ;D

Pisa, 9 juli 2009
Det känns minst sagt konstigt. Det tycker jag alltid att det gör när man är ute och reser. Jag käkade lunch i Nyköping och middag i Toscana. Weird! lol :D

Klockan ett, eller ca halv två lämnade vi Skavsta Flygplats och flög mot Toscana - Pisa. Halv fem var vi framme, tog tåget till Pisa Centrale. Promenerade till gatan där hotellet ligger - Via C Colombo. Litet, trevligt hotell, men servicen är inte direkt den bästa. Namnet på det har dock gömt sig i mitt bakhuvud för tillfället.

Vi bytte kläder, tjafsade med mamma om vilka skor jag skulle ha på mig (slutade med stilettklackar bara för att visa att jag kan!) och sen begav vi oss ut på stan. Vi gick förbi Piazza Vittorio Emanuele, upp mot Borgo Stretto, via Corso Italia. Vi kom upp till Piazza dei Cavalieri, den antika stadens forum. Piazzan omgärdas av Palazzo dei Cavalieris (1562) sgraffitofasad av Giorgio Vasaris, barockkyrkan Santa Stefano och Palazzo dell'Orologio. Det var i det palatsets torn som greve Ugolino - odödliggjord av Dante och Shelley - låstes in med sina söner 1288 och fick svälta ihjäl som straff för sitt förräderi.

Därifrån gick vi vidare till Pisa's höjdpunkt - Piazza dei Miracoli. Här finner vi dopkapellet, katedralen, museum och det som antagligen de flesta tänker på när det hör namnet "Pisa" - det lutande tornet. Tornet påbörjades 1173, och år 1185 - när de kommit till tredje våningen, så började det att luta. Tornet var helt enkelt för tungt för marken. Mellan 1276 - 1284 fortsatte bygget och fyra våningar till blev klara. 1360 sattes klockor på plats. Tornet lutar 4,5 meter från lodlinjen. En ny stödram sattes upp 1990 för att stoppa lutningen. Det var helt enkelt rädda att det skulle rasa då över en miljon klättrar upp per år. 10 år senare öppnades det igen, men endast för guidade turer på max 30 personer.

Vi gick inte upp. Det är 7 våningar att gå, och det är inte direkt gratis. Så vi kilade in i katedralen istället. Därinne kan man se bland annat en väldigt speciell predikstol, som Niccola Pisanos son Giovanni snidade 1302 - 1311. Den gotiska naturalismen som präglar de kaotiska scenerna ur NT tyder på influenser från Giotto, som var samtida med Giovanni i Padua. Även utanför kapellet finns något vackert att se - portarna. Arkitekten Buscheto skulpterade katedralen i Pisas enda bevarade romanska bronsportar 1180. Han fyllde dem med minimalistiska bibliska scener som vajande palmer.

Sen har vi ju även dopkapellet att nämna. Italiens största dopkapell började som en romansk byggnad 1153, men har fått en gotisk kupol. Akustiken är fulländad inne i kapellet som har en praktfull gotisk predikstol.

Efter vi vart där promenerade vi vidare. Hungrig, ont i tassarna och framförallt väääldigt törstig. + 25 ute, och att promenera i stilettos är faktiskt inte riktigt min grej. 3 nya blåsor och lite blod, hha, men jag är inte den som tänker klaga. Det kanske hade varit bättre att ha ett par andra skor, men jag skulle allt överbevisa min mamma. :))

Vi hittade en liten ristorante längs med en gata, som serverade underbart god pasta. Anki åt någon meditariane, jag åt carbonara och mamma åt gnocchi med svamp och tryffel. Promenerade sen hem och klagade på att alla gelaterior var stängda redan klockan 21. Hum! Inte okej!

I morgon bär det av till operans och olivoljans stad!

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

5 manader, sammanfattning
11 år sedan
Milano!
14 år sedan
Dag 7. Pisa
14 år sedan
Dag 6. Lucca
14 år sedan
Dag 5. Florens
14 år sedan