Stöd Ukraina

Nikonians blogg

Tisdag 14 Juli 2009 - Lucca

Dag 6. Lucca

Idag har vi inte gjort mycket, mest upptäckt stadens delar där vi inte hunnit vara. Jag prickar av på kartan och idag gick vi de sista större gatorna. Vi började med att gå längst med Via Saint Andrea och då hittade mamma och Anki en stor vinaffär. Det köptes likörer, viner och även kryddor, så jag kan nu baka min favoritpasta - Arrabiata.

Vi gick tillbaka till hotellet för att lämna flaskor och hämta ryggsäck, och sen gick vi ner via Saint Andrea igen. Vi följde den tills vi kom till Piazza San Michele där vi spanade in ett gammalt apotek inte alls var något att se. Vi hade hoppats på att det var ett gammalt fint apotek, som det stod i våran bok, men icke då.

Vi fortsatte då neråt på Via Vittorio Veneto. Längst ner, i korsningen Via Vittorio Veneto och Via F Carrara hittade vi en gelateria som hetter Gelateria Veneta. (V. V. Veneto 74), med jättegod glass, och de hade hållt öppet sen 1927. Verkligen otroligt trevligt ställe, med perfekt glass för vettigt pris.

Sen kilade vi upp längs med Via della Caserma, förbi Chiesa Di S. Romano, där det finns ett serietidningsmuseum. Spindelmannen hängde utanför. Vi var inte framme och tittade om det var tillfälligt eller inte, istället fortsatte vi upp i staden längs med en väldigt lång gata utan namn, haha, tills vi kom fram till Via della Stufa. Där svängde vi av, gick igenom en urmysig liten gränd där vi även hittade ett litet Bed&Breakfast, vilket Lucca kryllar av. Jag vet inte hur stället var, men läget var helt fantastiskt. Locanda S Agostino hette det, och ligger på Piazzan S Agostino 3.

Vi gick vidare ner på Giorgio, upp på Via Degli Asili, och då hamnade vi plötsligt på "min" gata - Via Degli Angeli. Hah. Alla som känner mig vet nog att jag samlar på änglar :))

Vi hittade en urcharmig affär där med viner, oljor och pasta, på Via San Giorgio, men den var tyvärr stängd. Så vi gick ner via Fillungi, till Santa Croce, och promenerade bort till den svenska affären på den gatan - Dannes. Okej, affären är inte svensk, men karl där pratar svenska och hans son bor i Stockholm. Vi åt sallad där för några dagar sen. Mamma och Anki köpte viner, sprit, kryddor och sånt för över tusenlappen innan vi gick hem och tog en siesta.

Sov ca 1 och en halv timme innan vi begav oss ut på stan, denna gång knallade jag i mina havsblå dm-höga klackar. Lite vinglig på kullerstenarna, men det gick, och gosh va snygga ben jag får i de skorna, hahah!
Vi hittade en urmysig resturang (efter att jag shoppat en prickig klänning) vid en bakgata i närheten av Degli Angeli. Åt god mat med gott vin, dock inte lika god pannacotta efter.

Och juste, innan tog vi ett glas Rossini på en bar, mycket väl godkänd. Anki drack Margerita som var Icke godkänd. I princip bara tequila. Efter maten promenerade vi hemåt och sen var det sovdags, igen. :))

Semper Fi!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

5 manader, sammanfattning
11 år sedan
Milano!
14 år sedan
Dag 7. Pisa
14 år sedan
Dag 6. Lucca
14 år sedan
Dag 5. Florens
14 år sedan