Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Söndag 7 Juli 2013 - Yosemite National Park
Resealbum: Västra USA

Dag 15 - Anländer till Yosemite nationalpark

Idag åkte jag djupare in i Kalifornien till Sierra Nevada området och Yosemite nationalpark. Lite nervös var jag att bergsvägen österifrån som jag skulle åka inte var öppnad ännu då den brukar vara plogad, klar och öppen för trafik i slutet av juni eller början av juli, men den var glädjande nog öppen och i bra skick. Jämfört med gårdagen i öknen och värmen var kontrasterna stora för nu var omgivningen istället vita berg, gröna skogar och en och annan betande ko utmed vägarna.

Yosemite är framförallt besökt för sin orörda natur med höga berg, klarblåa sjöar, vattenfall, tjocka skogar, djurliv och en flod som rinner genom parkens huvudattraktion yosemite dalen. Denna dal ligger mitt i parken men österifrån där jag körde in befann man sig på hög höjd 3000 m upp. Här stannade jag till och gjorde en 2 timmars vandring upp till en bergstopp kallad Lembert dome. Här kände jag av den höga höjden då det kändes ansträngande trots en inte så tuff stigning. Från denna utsiktspunkt såg man ovanför de flesta berg och ner över några ängar som det fanns gott om i just detta området av parken. Något annat det finns gott om här ska vara björnar som det varnas för på stigar och vägarna. Mat ska förvaras väl tillslutet för att inte locka björnar till sig eller bilen. Ytterligare ett utsiktsstopp blev det utefter vägen in i parken och då kunde man för första gången se ner mot dalen jag åkte mot. Vackert!

Väl framme nere i dalen efter långa nedförsbackar var det full fart på turisterna. Redan innan jag parkerat vid besökscentret hade jag passerat ett av de större vattenfallen i parken och man började förstå storheten med denna park. Jag fick hjälp av en parkvärd att lägga upp morgondagens vandringar för idag fanns det inte mycket tid till små utflykter då jag bor en timme bort från dalen. Vattenfallet yosemite falls jag såg på vägen in hann jag i alla fall gå till och se närmare på. Det föll vatten i 3 etapper och räknar man ihop alla 3 är det USAs största vattenfall. Jag gick bara fram till nedersta delen. Våren är vattenfallens högsäsong och under sommaren kan vissa stanna av men vid detta vattenfall forsade ännu en fin ström vatten.

Innan jag åkte till motellet hann jag med 2 utsiktsplatser till. Det första i närheten av dalen som gav en underbar överblick över dalen och alla namnsatta berg i närheten. De vita bergen med gröna skogar är väldigt fina att fotografera och se på. Half dome heter ett av de större vita bergen som sticker upp vid sidan av dalen och är ett av de mest kända. Den andra utsikten låg en timmes körväg bort på smala stigande vägar men är en av parkens stora paradnummer. Glacier Point kallas denna utsiktspunkt och var väl värd den långa körsträckan. Här såg man också ut över dalen, half dome och inte mindre än 3 vattenfall samtidigt vilket torde vara ganska unikt. Här gick japanerna bananas kan jag meddela när de såg utsikten och vissa såg ut att hänga långt mer än hälsosamt över staketet för att få fina kort. Nu började solen gå ner också vilket förgyllde vyn.

Nu väntade långa nedförsbackar och en timmes väg till boendet. Morgondagen ska bli kul då jag ska utforska yosemite dalen bättre. Det är svårt att hinna reflektera och ta in alla upplevelser man varit med om hittils när det hela tiden väntar nya intryck. Men värre kan man ju ha det! :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet