Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Fredag 5 Juli 2013 - Las Vegas
Resealbum: Västra USA

Dag 13 - Las Vegas med helikoptertur

Idag var sista dagen i Las Vegas och började med frukost på starbucks café som hotellet har avtal med så vi får handla för 18 dollar varje dag som motsvarar ca 120 kr och det får man ganska mycket för. Sedan gick jag runt på hotellets shoppingstråk som kallas Miracle mile och är ett cirkulärt gångstråk inbyggt i hotellet. Många exklusiva butiker fanns det och jag stod länge och kollade i en butik som sålde signerade prylar som t.e.x. Tom Hanks skor i filmen Forrest Gump och gitarrer bl.a. en från Bruce Springsteen.:-)

Sedan gick jag ner till hotellets garage för Kl 14.30 skulle jag bli upphämtad av en limousin till en helikoptertur över Grand Canyon jag bokat hemifrån. Punktligt kom den avlånga bilen och jag släpptes in i baksätet, eller rättare sagt soffan. Där satt redan en familj på 5 personer och vi hälsade på engelska och kom fram till att vi skulle på samma tur. Efter en stund började de prata med varandra på svenska och det visade sig att de kom från Borås även denna familj, så Boråsarna åker gärna till staterna verkar det som då jag öven träffade en Boråsfamilj i Sedona. Vi kördes till flygplatsen som låg bara 5 minuter bort och vägdes för att se att inte vikten var för stor. Vi 6 personer ropades fram efter en säkerhetsgenomgång av en trevlig pilot. 2 personer fick sitta framme bredvid piloten och 4 satt bakom. Jag satte mig bak vid ett fönster. Alla fick headset för att höra vad piloten sa under färden och dessutom hörde vi förinspelade röster som berättade vad vi såg under färden.

När vi var redo att lyfta spelades passande nog Top Gun Anthem och piloten förklarade att det är lite skakigare att åka helikopter än flygplan och det svajade lite fram och tillbaka vid starten. Snart var vi uppe i luften och såg Las Vegas från ovan innan vi satte fart mot Grand Canyon. Under vägen dit åkte vi förbi Hoover Dam som är en enorm damm, samt några sjöar där coloradofloden mynnade ut. Ovanifrån såg det ut att gå långsamt men efter 45 minuter var vi redan framme över kanjonen. Med bil tar resan ca 4 timmar. Nu skulle vi landa på botten av kanjonen och det var mäktigt att sakta sjunka ner mot bottnen. Nere på bottnen gick vi ut och tog kort och det väntade sedan en champagnelunch uppdukad under ett provisoriskt tält. Jag tog ett glas men mest drack familjens mamma och mormor som tyckte färden var lite obehaglig.

Inför hemresan bytte vi platser och nu hamnade jag i framsätet tillsammans med sonen i familjen. Det var en helt annan upplevelse att sitta fram och det är synd det är en glasruta mellan kameran och objektet man fotar. På hemresan flög vi lite extra över strippen och såg alla hotell som såg ännu större ut ovanifrån än de gör från marken, man såg också att staden är så mycket större än kvarteren hotellen ligger på men det är nästan bara denna lilla del av staden som nämns när Las Vegas kommer på tal. 2 timmar totalt varade turen och jag är glad jag tog chansen att göra den. Samma limousin körde tillbaka till hotellet och nu gick jag ut en sista vända på stan.

Vid hotellet Treasure Island pågick en piratföreställning utanför hotellet där det står ett skepp på vatten där utklädda pirater fajtades. Inne på detta hotell åt jag en sista måltid och även denna dag blev det en middagsbuffe där ffa efterrätterna var goda.:-) En sista vända förbi Bellaggiofontänen blev det också innan jag gick in på hotellrummet. Jag hade kunnat tillbringa fler dagar här men det finns mer som ska hinnas med på denna resa. Imorgon äntrar jag Kalifornien!
Dela med andra:    

Kommentarer
Katta03 säger:
Häftigt med helikopterturen!! Tror det är svårt att förstå hur himla stora hotellen är alltså, sjukt!!
Postat 2013-07-08 11:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet