Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Lördag 2 Juli 2016 - New York

Coney Island

Copyright © Bejjan888™

Vaknade upp till ett mycket behagligare New York. Även om det var varmt så var den kvava luften var borta. Idag hade det utlovats fin-fint väder, så vad passade bättre än en tur till Coney Island?

Vi tog tunnelbanan (F-tåget) ut till Coney Island, vilket tog ungefär 50 minuter. Det ska tilläggas att tåget inte stannade på alla stationer eftersom de var stängda för underhåll, men det tog ändå 50 minuter. När vi klev av tunnelbanan var det inte svårt att se vart nöjesfältet, med sina karuseller och berg- och dalbanor, låg. Och precis bakom fanns en strandpromenad alldeles intill Coney Island Beach. Av det jag hört om Coney Island var att det ska vara en stor nöjespark, men så himla stor var den ju inte. Jag hade förväntat mig mer. Det hade inte öppnat än när vi kom fram, så jag och brorsan gick en vända ut på piren som sträckte sig en bra bit ut i vattnet.

Här intill Coney Island Beach finns det berömda Nathan’s som anordnar den berömda Hot Dog Eating Contest varje år på USAs Nationaldag den 4:e juli. Tyvärr, skulle jag och Danny inte hinna med och titta på tävlingen eftersom vårat flyg gick bara några timmar efter tävlingen börjat. Men det var inget som hindrade oss från att köpa en varsin hot dog på Nathan’s ändå ;) Fast det hade varit så coolt att få vara på plats och speciellt eftersom det i år var 100-års jubileum av tävlingen.

Längs strandpromenaden finner man New York Aquarium. En park som är precis som det låter, en massa akvarium med fiskar, sälar, hajar, uttrar mm. När vi var där höll man på att bygga om och stora delar var avstängt för besökare. Som ”plåster på såren” fick alla besökare rabatt på inträdesbiljetten. Efter några timmar på Coney Island beslöt vi oss för att ta tunnelbanan till hotellet igen. Vi stannade till på ett ställe där de sålde Tacos och käkade.

Lördagen rundades av med en drink på den irländska puben – en John Doe den här gången. På väg tillbaka till hotellet ser vi att Empire State Building är överöst med färger ikväll. Det nya datorstyrda LED-ljussystemet (som kan anta 16 miljoner olika färger) visade upp en färgsprakande show i röd-vit-blåa färger, för att hylla USAs nationaldag. Detta var vi ju bara tvungna att se från skybaren på vårat hotell. Happy 4th of July Weekend allihopa!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan