Stöd Ukraina

Fridolins blogg

Måndag 29 September 2008 - Peking

Catching up in Beijing

Hej igen!

Nu har jag antligen fatt tag i Internet igen...det var meningen att vi skulle ha det pa rummet har i Peking men av nagon anledning sa har inte jag och Bibbi (min rumskamrat) det trots att det ar ett ratt flashigt hotell vi bor pa. Jag har lixom gett upp hoppet om att forsta saker och ting har, det ar bara att gilla laget. Nu har jag i alla fall snott at mig datorn pa Reine och Eddies rum medan de ar ute och ater Peking-anka.

Jag at for ovrigt vegetarisk Peking-anka haromdagen nar vi var pa 'Pure Lotus', en vegetarisk buddhistisk restaurang. Det var en intressant upplevelse...det var en stor buffe for ca 150 kr (m a o lyxrestaurang med kinesiska matt matt) med alla mojliga och omojliga ratter. Tyvarr forsokte de i alla ratter efterlikna kott i bade utseende, smak och konsistens och som veggo kandes det en smula bisarrt. Och ratt kvaljande efter ett tag for de lyckades lite VAL bra. Hade hellre atit vanlig veggomat an kottifierad sadan. Det positiva i det hela var dock att jag insag att kottiden ar long gone for min del och att jag inte har nagon som helst langtan tillbaka (puh :)

Nu har det ju redan gatt tva veckor av resan men jag tankte skriva lite om resans borjan. Kan inte fatta att vi bara har varit ivag i tva veckor for det har hant hur mycket som helst kanns det som...

Vi borjade ju med att ta Silja-baten till Helsingfors och vi hann knappt kliva pa baten forran vi insag att vi var nagra av de fa som aker baten for att faktiskt ta oss nagonstans. Resten (till 90% finnar) var dar pa sk konferensresor...dvs en bra ursakt for att fa supa hejdlost. Mina fordomar besannades ratt bra...men det var samtidigt ganska underhallande :)

Dagen darpa tog vi en liten ofrivillig sight-seeing med sparvagn i Helsingfors...vi rakade missa att ga av pa ratt hallplats sa vi akta och akta och akta. Som tur var var det en ringlinje sa vi kom fram ratt till sist men da hade vi nog akt i narmre en timme och kunde konstatera att de har en himla massa hallplatser som heter "Brunnsparken"...varfor fortaljer inte historien. Nar vi val kommit av ratt gick vi runt och tittade bl a pa Stenkyrkan, en haftig kyrka i ett bergrum. Tyvarr var mycket stangt eftersom de tydligen ar mer religiosa av sig. Pa nagot annat satt kan iaf inte jag forklara varfor i princip ALLT var stangt i en huvudstad pa en sondag. Vi lyckades dock hitta ett mysigt mexikanskt(!) stalle, "Santa Fe", som var oppet med himla god mat. I ovrigt kan tillaggas att Finland var KALLT. Jag var valdigt glad over mina langkallingar och vantar.

Pa kvallen klev vi pa det ryska taget som skulle ta oss till Moskva. Vi fick en ganska trevlig provodnitsa (vagnsvard), hon gav oss t o m mackor och te men for sent insag vi att hon vill ha rejalt betalt for det. Oh well, det ar inte alltid man far kvallsmat serverad av en rysk tant sa det var anda vart det.
Taget kom fram tidigt pa morgonen till Moskva, val dar fick vi en rundtur genom staden innan vi kunde checka in pa hotellet. Moskva ar verkligen en blandning av hogt och lagt. Halvruckel blandas med nya lyxskyskrapor. Har och dar ser man imponerande stalinistiska byggnader fran Sovjettiden, bl a "Seven sisters" dar ett av husen faktiskt innehaller vanliga lagenheter. Snacka om att ha utsikt!

Reine hade hort att det skulle finnas en speciell Depeche Mode-bar i Moskva sa pa kvallen tankte vi ta oss dit...lattare sagt an gjort. Vi gick och gick och nar vi nastan var framme motte vi nagra andra i gruppen som ocksa forsokt ga dit men fatt reda pa att det var stangt. Anti-klimax! Vi hamnade istallet pa ett amerikanskt rockabilly-hak(!) med chysst house-musik(!!).

Nu har det hunnit bli sent har sa jag far fortsatt skriva imorgon...vi skall ta en svang till ett dansstalle, "Banana Bar" ikvall som vi blivit rekommenderade. Fortsattning foljer...

Kramar Fridolin
Dela med andra:    

Kommentarer
Reinel säger:
Nu kanns nederlaget efter Depeche-baren inte lika hemskt langre, efter att ha tillbringat kvallen/natten pa Banana club. Jag var skeptisk till namnet, det lat som en finlandsfarja i forkladnad, men det visade sig vara en riktigt hipp klubb med trevliga manniskor och bra priser. Rekommenderas!
Postat 2008-09-30 05:50  Anmäl
Gallilee säger:
Som stockholmare tycker jag din observation om finlandsfärjan är fantastiskt rolig. Och du har helt rätt, det är förjävla sunkigt på dom där båtarna.
Ser jättemycket fram emot dina fortsatta rapporter raring!
KRamåhej!
Postat 2008-09-29 17:37  Anmäl
Ellinor säger:
Håller med om att vegetarisk anka låter lite skumt ;), synd med Depeche stället, det hade jag velat höra mer om! Ha det bra!
Postat 2008-09-29 17:21  Anmäl
Ziesta säger:
Låter som ni har en fantastisk resa! :-) Hur många är ni i gruppen? Är det en bra guide?
Ha.. amerikanskt rockabilly-hak... inte riktigt samma som Depeche då.. hehe..
Det var värst.. internet och dator på rummet.. Inte dåligt! :-) Otur att inte er funkade bara..
"Vegetarisk anka" - undra just om det var "mock duck"? Tror jag sett sådan på burk här i kinesiska affärer.. Jo, håller med dig om att det kan vara lite läskigt om vegomaten liknar kött alltför mycket, speciellt om man inte tillagat det själv och sett förpackningen.. Men ändå, vilken drömrestaurang det låter som! :-)
Kram
Postat 2008-09-29 15:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet